Anmeldelse

Evaluering og test i biologi

Evaluering og test i biologi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Biologi omhandler mange praktiske færdigheder og fakta, som er gode at have på plads, når man skal arbejde med faget. Men som alle biologilærere ved, kan det, der virkelig betyder noget, være svært at måle og veje. Det er netop det, denne bog handler om.

Fakta:

Titel: Evaluering og test i biologi

Forfatter: Arthur Hansen, Kim Horsevad, Anne-Mette Møller Jensen, Anne Bak Rasmussen, Jens Bak Rasmussen

Pris: 211,25 kroner

Sider: 112 sider

Serie: Faglighed, test og evalueringskultur

Type: Bog

Forlag: Dafolo

I den første artikel er en af forfatterens pointer, at vi midt i test og eksamen ikke må glemme, at vi også skal viderebringe naturglæden til eleverne og gøre læring til en god oplevelse, hvilket man jo kun kan være enig i. Desværre skæmmes specielt denne artikel af voldsomt mange tryk- og sprogfejl. Ærgerligt, da det fjerner fokus fra indholdet.

Jeg er meget begejstret for artiklen af Anne-Mette Møller Jensen. Den er spækket med gode eksempler og pointer, og jeg fik helt lyst til at afprøve evalueringsmetoderne i praksis. Man bliver virkelig inspireret.

Artiklen af Arthur Hansen skiller sig ud fra de andre som en poetisk fortælling om glæderne ved biologiundervisningen og slutter med følgende linjer: "Det er vores opgave at give dem redskaberne til at møde deres omverden med indlevelse, empati og lyst til både at opleve og ændre verden og derigennem forhåbentlig gøre verden til et lykkeligere sted for både dem selv og andre".

Fælles for alle fem artikler er større eller mindre frustration over de nationale test, som tager fokus væk fra det væsentlige i biologiundervisningen og blot tester paratviden og objektive svar, der ikke kan diskuteres. Hvad med forståelsen for sammenhænge, problemløsning og så videre?

Tilsammen giver artiklerne et godt input til debatten om, hvorvidt der hele tiden skal testes, og hvad det egentlig er for en skole, vi vil have. Og den debat bliver vi forhåbentlig aldrig færdige med. Jeg håber, Bertel læser bogen!