Debat

Angående Læseplaster på såret

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ingvar Lundbergs teori om de historiske årsager til den danske læsekatastrofe er yderst problematisk (refereret i Folkeskolen nummer 45).

For at fortolke de danske data er det nødvendigt at iagttage en differentieret opfattelse af katastrofens omfang. Bornholm gik ram forbi, mens det øvrige Danmark var storproducent af særdeles svage læsere, og samtidig leverede de dygtigste elever forholdsvis svage resultater, når de blev sammenlignet med højtpræsterende elever i højkvalitetsområder.

Ingvar Lundberg tager de ældste danske skoler med i sin årsagsforklaring på den danske læsekatastrofe. Det er en historisk kendsgerning, at det nuværende Bornholms Amtsgymnasium er før-reformatorisk, grundlagt i 1512. Eksemplet viser, at der ikke er negativ sammenhæng mellem eksistensen af før-reformatoriske skoler og niåriges præstationer inden for læsning i 1991!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Siden reformationen har doktor Martin Luthers lille katekismus været anvisende over for husfaders oplæring af sin husstand. På Bornholm er denne oplæring i efterkrigsårene ikke foregået i hjemmene, men er foregået i forbindelse med konfirmationsforberedelsen i trettenårsalderen. Der er således ikke nogen påviselig sammenhæng mellem de protestantiske bekendelsesskrifter og de niåriges præstationer inden for læsning i 1991!

Hvad skal dansklærere med trøstende ord fra en svensk psykolog? Der er brug for en dansk havarikommission, der seriøst og lødigt samler og vurderer samtlige årsagsteorier.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte