Valutafondens krav skyld i grotesk lærermangel i fattige lande

Den 5. oktober er Lærerens Dag over hele verden. ulandsorganisationen Ibis benytter dagen til at pege på, hvordan Den Internationale Valutafonds politik er skyld i, at der nu er op til 100 elever per lærer i det fattige, aidsplagede Zambia.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samtidig går mange tusinde uddannede lærere arbejdsløse i landet.

"Det er grotesk, at Valutafonden forhindrer nogle af verdens fattigste lande i at nå målet om uddannelse for alle i 2015. Det er et selvmål. De internationale finansielle institutioner burde netop samarbejde om at støtte verdens fattigste lande i at skaffe uddannelse til alle deres børn", siger generalsekretær Vagn Berthelsen fra Ibis, der er gået sammen med Danmarks Lærerforening om en dansk version af Lærernes Dag.

Af rapporten 'Undervaluing teachers' fra the Global Campagin for Education fremgår det, at Valutafonden i 2003 suspenderede sine lån til Zambia og krævede stop for ansættelse af lærere. Konsekvensen i dag er, at antallet af elever i klasserne nu er oppe på 70 i gennemsnit nogle steder er der helt op til 100 elever i en klasse. Tilsvarende problemer er under udvikling i blandt andet Honduras og Malawi, hvor valutafonden vil sætte loft over de offentligt ansattes lønninger.

Den internationale lærerorganisation EI fokuserer også på hiv/aids i sin Lærernes Dag-kampagne. EI samarbejder med WHO om at uddanne afrikanske lærere i hiv/aids-bekæmpelse.

På danske skoler kan lærerne i dag købe røde æbler. Solidaritetsæblerne sælges til fordel for et projekt i Sydafrika, hvor lærerne har brug for efteruddannelse for at kunne hjælpe de mange børn, der har mistet deres forældre til aids-epidemien.

Dagen markeres også med et debatmøde i aften i Rundetårn, hvor blandt andet manden bag OECD's evaluering for nylig af den danske folkeskole, professor Peter Mortimore, sidder i debatpanelet.