Dommerne lagde vægt på, at eleverne havde lavet en flot model og en god powerpoint præsentation.
Dommerne lagde vægt på, at eleverne havde lavet en flot model og en god powerpoint præsentation.

4.a sikrede Pandrup Skole 100.000 kr. til bedre læringsmiljø

4.a på Pandrup Skole i Nordjylland vandt Kinnarps konkurrence 'Min Drømmeskole'. Klassen har transformeret et kedeligt gangareal til et attraktivt og multifunktionelt læse-, arbejds- og opholdsrum i skolens fællesområder. Skolen har vundet 100.000 kroner, som nu skal bruges til at realisere drømmen med.

Publiceret
En afstemning på Kinnaps hjemmeside mellem fem finalister faldt ud til Pandrup Skoles fordel.
En afstemning på Kinnaps hjemmeside mellem fem finalister faldt ud til Pandrup Skoles fordel.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jurymedlem og arkitekt Lotte Kirkegaard fortæller, at vinderprojektet er et gennemarbejdet projekt, der vidner om et stort engagement.´

"De har lavet en meget flot model med en god rumfornemmelse, og det er også en fin og effektfuld Power Point-præsentation. Eleverne har haft et godt overblik og har identificeret problemerne i rummet. Derefter har de givet konkrete løsningsforslag, der er specialdesignet til det konkrete rum - for eksempel den kreative læsebalkon. Det en også god ide med alt det gennemsigtige, som giver lys og luft i rummet. Og klatrevæggen, der kan integreres i undervisningen, er også meget innovativ", siger Lotte Kirkegaard.

Lange skoledage
Alle landets skoleklasser har kunnet deltage i konkurrencen, hvor 5 finalister blev udvalgt af en jury bestående af repræsentanter fra Kinnarps og arkitektfirmaet Formsprog.

Klasselærer i 4. a på Pandrup Skole Heidi Gjøderum Stouby fortæller, at eleverne brugte meget tid og energi på projektet, og at skoledagene blev væsentlig længere end normalt.

"Vi brugte flere eftermiddage på at færdiggøre projektet, for selvom vi havde lagt det ind i årsplanen for både dansk, matematik og billedkunst, blev det et tidskrævende projekt. Men eleverne var vildt begejstrede for det, og det er deres egne ideer, der er blevet bearbejdet til det endelige resultat. Det har været en sjov og lærerig proces - også efter vi blev udvalgt til de sidste 5. Her blev det pludselig til et medieprojekt, hvor vi skulle gøre reklame for os selv og kontakte medierne", siger Heidi Gjøderum Stouby i en pressemeddelelse.

"Det er helt vildt, at vi har vundet, for vores indretning er generelt af ældre dato og kunne godt trænge til lidt fornyelse. Jeg glæder mig, til vi skal bruge gavekortet, og jeg håber, vi kan ramme elevernes visioner så godt som muligt. Det største er næsten, at eleverne nu oplever, at ting kan lade sig gøre, når man tror på det og arbejder for det", siger Heidi Gjøderum Stouby.


Afstemning sikrede Pandrup Skole sejren
Vinderprojektet blev fundet på demokratisk vis, da man kunne stemme på de fem udvalgte projekter på Kinnarps hjemmeside. Der blev afgivet 8403 stemmer, og de 3249 af dem tilfaldt Pandrup Skole, der modtager et gavekort til Kinnarps på 100.000 kroner. 2.-præmien og et gavekort på 10.000 kr. gik til Langå Skole (1575 stemmer), mens 3.-præmien gik til Deutsche Schule i Rødekro (1488 stemmer).


Kinnarps er en indretningsvirksomhed, som hvert år udskriver en konkurrence, der sætter fokus på lærings- og arbejdsmiljø i folkeskolen.

"Vores børn fortjener lige så gode rammer, som de voksne - både når det gælder ergonomi, miljøvenlighed og fleksibilitet", siger Kinnarps Danmarks salgsdirektør, Søren Stryhn.

Powered by Labrador CMS