Ny Løn for indviklet

Lærerne har svært ved at gennemskue, om de får rigtig løn. Det skaber utilfredshed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lønsystemet er simpelthen blevet så u­overskueligt, at almindelige lærere har svært ved at tjekke, om de får det rigtige i løn. Men skal det ændres, må man acceptere, at millimeterretfærdigheden ryger, siger en forsker.

»Man skal i meget høj grad være specialist for at forstå lønsystemet i dag. Selv om ingen ønsker, at det skal være indviklet, kan det hurtigt blive det, for vi sidder og forhandler og skruer på nogle knapper og finder på nye tillæg. Men det er forkert, når medlemmerne ikke kan forstå deres løn«, siger formand for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg. Københavns Lærerforening har ligesom nogle kredse i DLF forhandlet en lang række funktionstillæg hjem til sine medlemmer ud fra devisen: Hver lærer sit tillæg. Ideen er at give løn for så mange funktioner, at alle lærere får del i kronerne til Ny Løn. Men bagsiden er, at der er meget at overskue for den enkelte lærer.

Formand for fagligt udvalg i DLF, Jon Kowalczyk, mener også, at lønsystemet er for indviklet.

»Der sker masser af fejl med lønnen hele tiden. Hver lærer skifter ofte løn hvert år, fordi de tit skifter funktioner i forbindelse med det nye skole­år. Når man sammenholder det med, at udbetalingen af lønnen er rykket ud i kommunerne og ofte ud på enkelte skoler, så er mulighederne for fejl meget store. En lærer kan dårligt nå at få den rigtige løn, før det skifter igen. Når året er gået, kommer der en ny aktivitetsplan og dermed løn for nogle nye funktioner«, siger Jon Kowalczyk.

De mange fejl skyldes, at selve lønudbetalingen er flyttet ud decentralt, mener han. Han mener også, at der på skolerne ofte hverken er resurser eller viden til at styre lønregnskaberne korrekt.

»Det er et kæmpemæssigt uddannelsesprojekt, som slet ikke er fulgt med opgaverne. Der mangler simpelthen den kompetence, der skal til, for at lønnen kan udbetales korrekt«, siger han.

Tjek selv din løn

Både Jan Trojaborg og Jon Kowalczyk mener dog, at meget også kunne afhjælpes, hvis lærerne selv tjekker deres lønsedler. Og det ville være rart, hvis kommunerne udformer lønsedlerne, så der er forklaret, hvad tillæggene er givet for. For eksempel er der mange lønsedler, hvor der bare står funktionsløn, hvor alle funktionerne er bunket sammen. Her kan beløbet skifte, fordi funktionen skifter.

På Aalborg Universitet sidder arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, som har været med til at gennemføre et stort forskningsprojekt om Ny Løn, som blev offentliggjort i efteråret.

Han mener, at det er dybt betænkeligt, at lønsystemet opleves som så indviklet:

»Hvis et lønsystem skal virke motiverende, er det vigtigt, at lønnen er gennemskuelig og gennemsigtig. Det er det vigtigste. At vide, hvad man får løn for, er jo helt afgørende«, siger Flemming Ibsen.

Drop retfærdigheden

Han mener, at forskerne i mange år har sagt til forhandlerne, at lønsystemet skal være mere gennemsigtigt og gennem­skue­ligt. Også DLF har et ansvar for, at det hele bliver mere og mere indviklet, for der skal to parter til at indgå en aftale.

»Man indgår nogle aftaler centralt, og så lægger man noget ud i amtet og kommunerne og i nogle tilfælde på de enkelte skoler. Her broderer man videre på den centrale aftale. Nettoresultatet bliver en blandet pose bolsjer, som kan være svær at overskue«, mener han.

Hvis man vil have et mere gennem­skue­­ligt lønsystem, må man droppe millimeterretfærdighed og lade være med at forestille sig, at man kan skræddersy lønnen, så den passer til hver enkelt, mener han.

»Men det er ligesom med skattelovgivning. Alle ønsker større enkelhed, men gennemfører man det, mister man noget på retfærdigheden. Og skal det være retfærdigt for hver enkelt, ryger overskueligheden«, siger Flemming Ibsen.

Danmarks Lærerforening arbejder i øjeblikket på at finde en model til et nyt lønsystem, som i højere grad passer til lærerne.

»Vi ved jo ikke endnu, hvordan det skal se ud. Men det skal være mere enkelt. Den store lærergruppe udfører stort set de samme ligeværdige opgaver og skal derfor have samme løn. Der skal kun være lokale tillæg i særlige tilfælde. Vi har snart støvsuget området for at finde flere og flere funktioner, der kan være lønbærende. Det er jo vanvittigt, at medlemmerne skal opleve, at der er alt det bøvl uden at de får bare så meget som en reallønssikring ud af det«, siger formanden for fagligt udvalg i DLF, Jon Kowalczyk.

hbjorgensen@dlf.org