Vigtigt at udvikle digitale læremidler


Og undervisningen i skolen skal baseres på, at eleverne får stillet gratis pc’er til rådighed, mener Danmarks Lærerforening.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det vigtigste er at få it integreret i fagene for alvor og få udviklet en it-didaktik for de enkelte fag. Desuden skal der udvikles digitale læremidler og et fælles fagsprog omkring it-læremidler. Sådan lyder nogle af konklusionerne fra en arbejdsgruppe om it, som afleverede nogle anbefalinger til DLF's hovedstyrelse på mødet i slutningen af februar. Og så skal det være slut med tilfældige it-satsninger i folkeskolen, mener Lærerforeningen.

DLF går til partnerskabsmøde med en it-strategi

Hovedstyrelsen bakkede op om konklusionerne og diskuterede, hvordan lærerne skal forholde sig til elevernes egne medbragte pc'er. Konklusionen blev, at skolen som altid skal stille gratis pc'er til rådighed for eleverne, men at det på den anden side er i orden, at nogle elever gerne vil medbringe deres egen pc.

Faglig læsning succes

En række møder om faglig læsning og skrivning har fået så mange tilmeldinger, at gruppen bag Danmarks Lærerforenings projekt »Vi læser for livet« har valgt at fordoble antallet af møder. 1.200 har tilmeldt sig.

Møderne giver en særlig mulighed for, at tillidsrepræsentant, skoleleder og læsevejleder på en skole sammen kan blive inspireret til at sætte gang i udviklingen af faglig læsning og skrivning på skolen.

»Jeg tror, vi har ramt ind i noget helt rigtigt. Der er et videnshul på skolerne. Møderne kan sætte noget i gang, som skolerne gerne vil«, siger Bolette Larsen, der er konsulent i DLF.

En halv million mindre til lærerstuderende

Lærerstuderendes Landskreds, LL, har midlertidigt fået ekstra midler fra DLF. Det har givet foreningen flere muskler til arbejdet med at få lærerstuderende til at melde sig ind. Nu er den midlertidige ordning udløbet, og fremover vil tilskuddet blive sat ned igen.

Det er lykkedes LL gennem en kampagne at få cirka 6.600 medlemmer, og det betragter LL som tilfredsstillende. Det er cirka halvdelen af de lærerstuderende, og mange af dem læser på første år. Efter en overgangsordning vil tilskuddet være på 2.800.000 kroner plus tilskud til LL-klubberne. Det er et fald på cirka en halv million kroner.