'I musik har jeg følt, at jeg er nødt til at gøre en masse overvejelser, fordi det er der, jeg føler, jeg er mest eksponeret og udsat', siger Marlene Søndergaard Jepsen.
"I musik har jeg følt, at jeg er nødt til at gøre en masse overvejelser, fordi det er der, jeg føler, jeg er mest eksponeret og udsat", siger Marlene Søndergaard Jepsen.

Musiklærer har stadig brug for coronarammer om musik

På Frydenstrand Skole har man lavet særlige retningslinjer for musik-timerne. Årsagen er, at de mindste elever hverken bliver testet eller vaccineret.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et helt år har eleverne ikke sunget i musik på Frydenstrand Skole i Frederikshavn.

Myndighedernes retningslinjer har sat begrænsninger for undervisningen, men kort før sommerferien blev retningslinjerne ændret, så der ikke længere er begrænsninger i musikundervisningen fra myndighedernes side.

Men kan man bare kaste sig ud i helt normal musikundervisning efter et år med hårde restriktioner?

Det spørgsmål har arbejdsmiljørepræsentant og musiklærer Marlene Søndergaard Jepsen haft oppe at vende i skolens MED-udvalg.

"Vi har haft et helt år, hvor vi faktisk ikke har sunget. Så er der lige det med, om vi bare kan gå i gang med det igen. Jeg er i indskolingen. Det fylder for os, at de elever, der er hos os, er dem som ikke bliver testet og ikke er vaccineret. Det spiller også ind i, når vi vælger at anbefale, at man ikke bare gør, som man plejer", siger Marlene Søndergaard Jepsen.

Fra mandag kan elever igen undervises på tværs af klasser

Anbefaler stadig to meters afstand ved sang

Selv om myndighedernes begrænsninger for musikundervisningen er ophævet, så har skolen valgt at have egne coronaanbefalinger. 

"Vi anbefaler, at man stadig holder to meters afstand ved sang. Vi anbefaler også, at hvis det er muligt at være i et lokale, hvor der er mere plads end i musiklokalet, så bør man gøre det. Hvis man ikke har mulighed for at skifte lokale, så har vi aftalt, at vi kan synge ind i ryggen på hinanden. Vi anbefaler også, at når en time er færdig, og vi har haft fat i instrumenter, så vil vi spritte af", fortæller hun.

Marlene Søndergaard Jepsen har haft held til at booke gymnastiksalen til det ene af sine musikhold, så de her kan synge og have sanglege. Og så vil hun fortsætte med nogle af de elementer i musikundervisningen, som hun synes har virket godt under corona.

"Hele sidste år havde jeg musik i klasselokalet og nogle af de ting, der virkede dér, tager jeg med mig. Tidligere planlagde jeg meget musikundervisning med, at vi skulle synge og have sammenspil. Jeg ville gerne have, at eleverne blev glade for instrumenter og musik. Nu er jeg blevet mere bevidst om, at musik kan være meget mere end sang, spil og bevægelse", siger hun.

"Vi kan lave vendespil, som vi laver udenfor, som handler om instrumentkendskab, og vi har også brugt rytmer og stomp i skolegården langt mere end tidligere. Det tager jeg med mig".

Føler sig særligt udsat i musik

Marlene Søndergaard Jepsen har snakket en del med skolens øvrige musiklærere om corona. Hun er endnu ikke helt klar til at have undervisning helt på samme måde som før corona. Det har lærerne snakket om, og de er enige om, at det er ok, at alle ikke har helt de samme rammer om musikundervisningen. 

"Jeg bruger stadig visir i min daglige undervisning. Og i musik har jeg følt, at jeg er nødt til at gøre en masse overvejelser, fordi det er der, jeg føler, jeg er mest eksponeret og udsat. Det er selvfølgelig for at passe på mig selv, men også for at passe på eleverne. Vi har alle sammen en familie, som vi også vil passe på. Det er noget, vi har snakket meget om, hvordan vi kan gøre".  

Læs mere

Se de gældende retningslinjer for grundskolen her: 

Powered by Labrador CMS