Anmeldelse

Ved det grønne bord (naturfag)

Naturfagsprøven i praksis

I filmen "Ved det grønne bord" er vi fluen på væggen ved den fælles afgangsprøve i naturfagene på Nordregårdsskolen i Kastrup. I tre dele gennemgås prøveforløbet, fra eleverne trækker fokusområde, til prøven gennemleves minutiøst, og voteringen foretages.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I "Del 1 – Naturfag intro" bliver klassen og tre elevgrupper på en, to og tre elever præsenteret. I filmen følger vi en af elevgrupperne. Gruppen trækker det fællesfaglige fokusområde "Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer", som den skal arbejde videre med.

Fakta:

Titel: Ved det grønne bord (naturfag)

Pris: Se priser på vdgb.dk

Forlag: PTV Film

Filmens speak fortæller om udvalgte dele af de formelle rammer for prøven. Vær opmærksom på at præcisere disse, da der her har indsneget sig et par faktuelle fejl. Eleverne skal arbejde med mindst seks fællesfaglige fokusområder i 7.-9. klasse. Til prøven opgives mindst fire fokusområder fra den fællesfaglige naturfagsundervisning fra 9. klasse og eventuelt 8. klasse.

Desværre er der kun et enkelt kort klip om, hvordan eleverne arbejder med at indkredse problemstilling og formulere arbejdsspørgsmål. Hvordan lærerne yder råd og vejledning undervejs, fra eleverne trækker deres arbejdsområde til prøveafviklingen, og hvordan eleverne tilgår denne del af forløbet, forbliver en velbevaret hemmelighed. Her kunne filmen med fordel give hint til, hvordan eleverne kan arbejde og udnytte lærernes resurser optimalt. Prøven omtales også fejlagtigt som "den afsluttende eksamen". Eksamen blev afskaffet for mere end 40 år siden med folkeskoleloven i 1975.

Filmen har sit fokus på selve prøvedelen, "Del 2 – Prøve", som er 42,52 minutter lang. Her overhører de to eksaminatorer og censor elevernes fremlæggelser, som formidles i deres fulde længe, mens deres arbejdsproces forbigås i tavshed. Husk derfor at stoppe op undervejs og tale med eleverne om, hvad og hvordan det vil være hensigtsmæssigt at arbejde og formidle. Til slut lægges op til at diskutere de tre elevers præsentationer og give forslag til karakterer.

Tredje og sidste del, "Del 3 - Votering", varer ni minutter, og her gennemgår eksaminatorerne og censor elevernes præsentationer og diskuterer sig frem til de endelige bedømmelser af elevernes præsentationer ved den fællesfaglige prøve.

Filmen giver et fint indblik i selve prøveafviklingen og kan være med til at afmystificere det at skulle til prøve for allerførste gang. Der er dog også plads til forbedringer; ikke mindst i forhold til at vise, hvordan eleverne kan arbejde med at indkredse problemstilling og formulere arbejdsspørgsmål.