Folkeskolens leder:

Kritisk kompetence

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kreativitet, omstillingsparathed, selvstændighed, fleksibilitet, engagement, samarbejdsevne.

Hvad er det?

Ja, hvis man tilføjer 'og humoristisk sans', lyder det som en stillingsannonce.

Men faktisk er det de egenskaber, som skolen skal udstyre eleverne med, ifølge toneangivende erhvervsfolk som Lars Kolind. Og langt hen ad vejen også ifølge Undervisningsministeriet. Ingen taler om kritisk sans længere.

Dagsordenen er en anden: Eleverne skal være fagligt dygtige, men ikke nok med det, de skal også være personligt og socialt kompetente. De bløde værdier er hårde nu. Uden dem kan virksomhederne ikke klare sig i den internationale konkurrence på det globale marked i videnssamfundet.

Og går danske virksomheder ned, trækker de gamle Danmark med. Take it or leave it, gjalder parolen. Dræb eller bliv dræbt. Æd eller bliv ædt.

Tankegangen lægger op til en pædagogik med kniven på struben.Den er dommedagsagtig. Og afstumpet: Den forstår mennesket som ressourse og er dermed milevidt fra det menneskesyn, der er formuleret i folkeskolelovens formålsparagraf.

Alligevel står dommedagsdagsordenen solidt plantet i de socialdemokratisk-radikale regeringer, hvilket blandt andet fremgår af rapporten 'National Kompetenceudvikling', der er blevet til ved såkaldte rundbordssamtaler med landets fremmeste erhvervsfolk, herunder Lars Kolind, i Undervisningsministeriet i 1997.

Daværende minister, Ole Vig Jensen, skrev i forordet, at 'en fælles indsats både i uddannelsessystemet og i virksomhederne er nødvendig. Kun derved kan vi sikre en national kompetenceudvikling, hvor uddannelsessystemets og virksomhedernes indsats for at udvikle de menneskelige ressourcer spiller bedre sammen'.

Det er en rapport, der peger fremad. Den anbefaler på det varmeste den opstramning af de faglige mål, som Undervisningsministeriet nu har sat i gang, og anbefaler lige så hedt den præcisering af de bløde værdier, som OECD har taget fat på med det såkaldte PISA-projekt.

Der er ingen tvivl om, at arbejdsgiverne i videnssamfundet har brug for føjelige, fleksible, disciplinerede, engagerede og kreative medarbejdere.

Omvendt har lønmodtagerne på deres side - foruden disse udmærkede egenskaber - brug for kritiske kompetencer, der gør dem i stand til at formulere krav til arbejdsgiveren om ordentlige forhold og til sig selv om tilfredsstillende liv.

Samfundet - fællesskabet, folkestyret - har brug for politisk dannede borgere, der har tid, lyst og viden nok til at deltage kvalificeret i den samtale, der skal sikre og videreudvikle demokratiet i en turbulent tid.

At udstyre eleverne med kritisk sans og politisk dannelse bør derfor fortfarende være en af skolens fornemste opgaver.

jvo

Take it or leave it, gjalder parolen. Dræb eller bliv dræbt. Æd eller bliv ædt