Ingen angst for evaluering

Engelske og danske skolefolk diskuterer intern kontra ekstern evaluering

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et år siden blev Peter Sørensen-Jones fra British Councils danske kontor opmærksom på en statistik over det stigende antal tosprogede elever i Københavns Skolevæsen. Da han kort forinden havde set lignende tal fra London, fik han den ide at bringe britiske og danske skolefolk sammen til en erfaringsudveksling.

De mødtes for nylig (se boks) i København, hvor to væsentlige emner skilte sig ud - til trods for deltagernes forskellige baggrund både i forhold til arbejdsmæssig placering og med hensyn til skolekultur.

For det første behovet for at udvikle undervisningsformer og skolemiljøer, der respekterer og bygger på en mangfoldighed af kulturer. For det andet spørgsmålet om målsætning og evaluering, hvor man ikke var så langt fra hinanden, som man kunne tro ud fra et overfladisk kendskab til englændernes evalueringssystem, som umiddelbart får danske lærere til at slå syv kors for sig. Men det var ikke evalueringen i sig selv, der var problemet for de danske deltagere.

'Forskellen er, at englænderne indsamler informationer, som de fører ind i et afrapporteringsskema, der sendes til myndighederne. Vi giver informationerne tilbage til lærerteamet, som bruger dem til umiddelbart at forbedre deres daglige undervisning', sagde afdelingsleder Lise Gammelby fra Søndervangskolen i Viby Jylland.

Skolekonsulent Karsten Baltzersen, Århus, mente, at danske skoler godt kunne lære af englændernes arbejdsmetoder og resultater hvad angår målsætning og testning på skoleplan. Derimod er deres sammenkædning mellem skolernes resultater og næste års budgetter ikke anbefalelsesværdig.

Konferencen i København var finansieret af midler stillet til rådighed af det britiske udenrigsministerium.

than