Eleverne har ordet

200 elever viste et stort engagement, da de fik lov til at fortælle deres åbenhjertige mening om folkeskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lamper med et tykt lag støv på. Puds og tapet, der falder af væggene. Og lærere, der kun lige kan finde ud af at tænde og slukke for en computer.

Rengøringen, lokalerne og ikke mindst lærernes manglende viden om computere fik hårde ord med på vejen, da 200 elever i sidste uge mødtes til en høring om folkeskolen i Århus, som skolerådmand Niels Erik Eskildsen (Socialistisk Folkeparti) havde indbudt til.

Men der var også lyspunkter. Blandt andet havde eleverne store roser til emne- og projektuger, og et forslag om mere idræt fik fuld opbakning.

Forslaget blev bragt frem af en elev, Sigrid Christiansen fra Rundhøjskolen.

'En undersøgelse viser, at blot 20 minutters idræt om dagen styrker evnen til at lære. Jeg foreslår, at vi begynder med idræt hver morgen. Så er vi mere friske til resten af dagen', sagde hun.

Mens eleverne dyrker idræt, kan computerne passende varme op. Flere elever fortalte om computere, der er så slidte, at der går op mod 20 minutter, før de er klar til brug. Men det kniber ikke kun med udstyret. Også lærerne måtte stå for skud.

'Lærerne kan overhovedet ikke lære mig noget om computere. Tværtimod må jeg hjælpe dem. Nogle gange bliver jeg hentet ud af timerne, fordi en lærer ikke kan finde ud af at få dem til at fungere', sagde Jacob Nielsen fra Vestergårdsskolen.

Andre elever kunne fortælle, at de også bliver brugt som edb-eksperter. De hjælper både lærerne og deres kammerater i klassen. Det lærer de selv en masse af, mente de, men det tror Jacob Nielsen ikke på.

'Det styrker selvfølgelig min selvtillid, når jeg hjælper lærerne. Jeg gør det også gerne, men jeg kan kun blive bedre til det, jeg kan i forvejen. Jeg lærer ikke noget nyt, og der er ingen, jeg kan gå til, når jeg har brug for hjælp'.

Elever vil have indflydelse

Eleverne efterlyste flere projekter, emneuger og temaundervisning. Det er både sjovt og lærerigt.

'Vi får mere ud af det, når vi kan fordybe os i et emne og arbejde med det i lang tid', argumenterede Gitte Brokdorff fra Elsted Skole.

Andre fremhævede, at formen giver dem større indflydelse på undervisningen. Eleverne vil i det hele taget gerne have mere at skulle have sagt på deres skoler.

'For et par år siden fik vi nye borde og stole til nogle af klasserne. Men vi får ondt i ryggen af at sidde på stolene. Det har vi sagt til de voksne. Alligevel har skolen lige købt en ny portion borde og stole, uden at vi er blevet taget med på råd', fortalte Rikke Relsted fra elevrådet på Engdalskolen.

'Vi har haft en emneuge, hvor vi skulle komme med forslag til, hvordan skolen kan blive pænere. Siden er der ikke sket noget', beklagede Anders Jepsen fra Tranbjerg Skole.

Morten Jespersen fra Malling Skole mente, det har fået alvorlige konsekvenser, at eleverne ikke blev taget med på råd, da gangene skulle males.

'Arkitekten var åbenbart på stoffer, da han valgte farverne, for de er ikke særlig pæne', sagde han.

Eleverne talte ikke for døve øren. Skolerådmand Niels Erik Eskildsen havde samlet et lyttepanel, der ud over ham selv bestod af fem andre voksne med tilknytning til skolevæsnet i Århus. Tanken er, at de skal arbejde videre med elevernes forslag, når de lægger budget for de kommende år.

'Eleverne har sendt et meget tydeligt signal om, at de gerne vil deltage aktivt i det, der sker på deres skoler. De opfatter ikke bare sig selv som kunder, men viser et engagement, og det skal vi holde fast i. Vi skal formå at lytte til dem og skabe plads til, at de kan få indflydelse', sagde Niels Erik Eskildsen.

Gang i elevråd

Eleverne følte, at de blev taget alvorligt på høringen.

'Det er dejligt, at vi kan komme frem med de ting, vi har at sige, så kan politikerne lettere prioritere pengene', sagde Kristian Bernth fra Strandskolen.

Politikerne er nødt til at tage det alvorligt, når 200 elever siger, at det står sløjt til på IT-området, mente Isak Houe fra Højvangskolen. Men han pegede også på en anden fordel ved høringen.

'Vi lærer at sige til, når noget ikke er godt, så jeg håber, at der nu kommer mere gang i elevrådene rundt omkring på skolerne'.

Selv om de voksne først og fremmest var med for at lytte, så fik de sagt lidt undervejs. For eksempel fortalte Niels Erik Eskildsen, at Århus Kommune har sat 500 millioner kroner af til at renovere skolerne for, så lokalerne bliver bedre.

Det vidste Kristian Bernth fra Strandskolen ikke, men han er glad for, at han har fået det at vide.

'Den slags kunne lærerne godt blive bedre til at fortælle os'.-Henrik Stanek er freelancejournalist

Arkitekten var åbenbart på stoffer, da han valgte farverne, for de er ikke særligt pæne