Debat

Til DLF

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til formanden for hovedstyrelsen, min kredsformand, min skoleinspektør og min tillidsmand. Allerede den 26. juni 2000 skrev jeg til relevante ansvarspersoner, at jeg ikke helt forstod min nye aktivitetsplan 2000/2001 - udmøntet efter Overenskomst 99.

Jeg tillod mig at tvivle lidt på Danmarks Lærerforenings forsikringer om, at de meget undervisende lærere ikke ville få flere lektioner - og at manglende tid til forberedelse ville blive kompenseret med ekstra tildeling af individuel forberedelsestid.

Jeg fik således selv tildelt 20 timer ekstra forberedelsestid (375 plus 20 timer) for et undervisningstimetal på 795 timer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For at hjælpe lidt på forståelsen og bibringe dokumentationsmateriale til det meget relevante problem - påstanden om, at der gives for lidt tid til individuel forberedelse til folkeskolens kerneydelseslærere (dem, der har mange lektioner) - har jeg siden sommerferien optalt mine individuelle forberedelsesminutter/timer månedsvis, så jeg selv og mine kolleger har kunnet iagttage min forberedelsestimetal og saldoen med tilbageværende forberedelsestid.

Jeg stiller herved min undersøgelse/optælling til rådighed for ovenstående tilstilet persongalleri, så man kan have mulighed for at inddrage min undersøgelse i forbindelse med udmøntningen af Overenskomst 99 i aktivitetsplanerne for 2001/2002!

Jeg forventer naturligvis, at de personer, mit 'brev' er stilet til, vil kommentere de konsekvenser, denne (ikke tilendebragte) undersøgelse bør have for arbejdstidsforholdene for de meget undervisende lærere, her i bladet.

Jeg har ikke haft råd til at få konsulentbistand til min optælling. Der kan således optræde mindre regnefejl under addition og subtraktion af forberedelsesminutterne, men tendensen er ikke til at tage fejl af!

Optælling: Ved at subtrahere min forbrugte individuelle forberedelsestid fra min tildelte individuelle forberedelsestid på 395 timer månedsvis giver det nedenstående saldoer:

August: 395 timer minus 80 timer og 18 minutter er lig med 314 timer og 42 minutter

September - saldo: 285 timer og to minutter

Oktober: 233 timer, 46 minutter

November: 117 timer, 48 minutter

December: 70 timer, tre minutter

Januar: 12 timer, 58 minutter

Februar: minus 12 timer, tre minutter.

Ved indgangen til marts måned har jeg anvendt 12 timer og tre minutter mere end min tildelte pulje af individuel forberedelsestid for skoleåret 2000/2001.

Jeg har optalt min forberedelsestid efter de principper, som er skitseret i afsnittet 'individuel tid' i DLF's pjece om arbejdstidsaftalen.

Jens Østergaard

Nibe Skole