Debat

Hvor blev svaret af

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som studerende (Københavns Dag- og Aftenseminarium) på tredjeårgang har jeg med interesse fulgt artiklerne om såvel nyskabelsen i læreruddannelsen som den lange skoleperiode samt dem om den ny lærer i folkeskolen. Jeg synes, at dialogen mellem seminarielærerne på Århus Dag- og Aftenseminarium og de nyuddannede, som det blev skitseret i artiklen i Folkeskolen nummer 5, 1. februar 2001, lyder som et rigtigt godt initiativ.

Dog efterlod artiklen mig med en uforløst følelse af, at netop der, hvor spændingskurven var på sit højeste, blev min faglige interesse ikke tilfredsstillet. For hvad gjorde Dorthe i den klasse? Hvilke initiativer tog hun for at komme videre med sin 4. klasse?

Jeg synes, at artiklen fortjener en fortsættelse og slutning, for netop der, hvor den bliver interessant, i hvert fald for mig som kommende ny lærer og måske også for nogle erfarne, der har oplevet/oplever lignende situationer, bliver vi efterladt i frustration og med flere spørgsmål end svar. Og netop her lever artiklen ikke op til sin egen overskrift: 'Faglig dialog'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Selvfølgelig kan man som Marie Antoinette sige, at hvis vi ikke kan få brød - altså få en faglig dialog tilfredsstillet - så må vi spise kager - altså nøjes med artiklen i Folkeskolen - men det er netop det, som artiklen hævder ikke er nok!

Jesper Sørensen

lærestuderende, Københavns Dag- og Aftenseminarium

Svar

Artiklen skulle behandle emnet 'faglig dialog'. Den omtalte lærer blev brugt som eksempel, men fokus skulle stadig ligge på det samme, nemlig de nye læreres behov for faglig dialog. Var jeg i den forbindelse begyndt at introducere eller diskutere forskellige pædagogiske fif, ville budskabet drukne. Man kan ikke siger flere ting på samme tid.

Jeg fokuserede på dialogen, fordi jeg tror, det er et generelt budskab. De konkrete redskaber, den enkelte lærer bruger, afhænger af så mange enkeltfaktorer, at de har ringe overførelsesværdi. De er gode at diskutere, men svære at kopiere. Derfor så jeg lidt bort fra dem.

Jeg forstår godt din nysgerrighed og frustration, men artiklen opfylder sit formål. Nemlig at sætte fokus på, hvor vigtigt det er at kunne gå ind i en faglig dialog og på den måde blive hjulpet.

Mikkel Hvid

freelancejournalist