Debat

Pædagogik bliver til management

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan udtaler en ung skoleforsker sig i Folkeskolen nummer 4. - Vi lever i en tid, hvor forandringerne sker kolossalt hurtigt i det danske samfund. I folkeskolen er denne 'forandringstid' meget mærkbar! Tværfaglige og temauger fylder på mange skoler 25-30 procent af skoleåret. Børnene skal kunne arbejde sammen i grupper på tværs af klasser og trin. Temaerne kan være overordentligt forskellige: Mad og sundhed, universet, Unicef, Lego-teknik og så videre. . . Computerne skal også helst bruges i temaugerne - om muligt!

Med mange års undervisningserfaring i folkeskolen bag mig indfinder der sig desværre en nagende tvivl om, hvorvidt det alt sammen er såre godt, det, som sker i folkeskolen lige nu! Bliver børnene godt rustede med den undervisning, de får? Lærer de tilstrækkeligt godt de grundlæggende færdigheder i skolens vigtige dannelsesfag: Dansk, matematik, historie, kristendom og naturfag? Vil børnene efter endt skolegang magte at fungere som solide, demokratiske samfundsborgere? Har deres læring i folkeskolen været af en sådan karat, at de virkelig er godt rustede: kan påtage sig et arbejde, stifte familie, opdrage egne børn, tage del i samfundets kulturelle og demokratiske/politiske aktiviteter og så videre. . .? Det kan man godt blive bange for ikke er tilfældet for en større gruppe unge!

Hvis pædagogik bliver til management, er der stor risiko for, at 'dannelsesprojektet' (den unge forskers udtryk) bliver til: Enhver er sin egen lykkes smed!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg tror, at der er mange folkeskolelærere, som er dybt bekymrede over udviklingen i folkeskolen i dag! Der finder en 'topstyring' sted som aldrig før. Der er ikke en tilstrækkelig pædagogisk diskussion af, om det, vi bliver bedt om at gøre som lærere, er kvalitativt godt nok! 'Kulturværdierne' er uklare, meget vanskelige at 'finde'! De værdier, som ethvert menneske nødvendigvis må tilslutte sig - må bygge sit liv på, hvis det skal have et ordentligt forhold til sine medmennesker, undgå tomhed, ensomhed og væren sig selv nok!

Vi mangler, som aldrig før, nogle gode, perspektivrige holdepunkter - en 'dagsorden', som er brugbar i dagens folkeskole.

Thorkild Jakobsen

Viborg