Debat

EU-service

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sønderjyllands Amtskreds blev salvelsesfuldt anklaget for ubehagelig undertone (Folkeskolen nummer 4), da amtskredsen udbad sig oplysninger om hovedstyrelsens målsætninger for studietur til Bruxelles og Paris. Nu er det hermed bekendtgjort: Som enhver formalistisk indrettet embedsmand kunne forlange, kræver en henvendelse til den politisk valgte hovedstyrelse en særlig form for at tilfredsstille et tilsyneladende noget toksisk kollegium af fornærmede hovedstyrelsesmedlemmer, der ikke tillader sønderjysk sproglig bramfrihed. 'Så skulle I have set første udkast til brevet', citeres åbenråer og hovedstyrelsesmedlem Per Sand Pedersen for at skulle have sagt og overfører hermed hovedstyrelsesmødet til et consilium sladderasticum. Naturligvis for at indynde sig i forsamlingen, men hvordan amtskredsforsamlingen tager en sådan læk, får vi næppe opklaret!

For under et år siden bad jeg på samme måde om en målsætning og en evaluering af afholdt kursus for hovedstyrelsen. Formanden ønskede ikke at oplyse, hvilken tilstand, i forhold til visionen, forsamlingen var i efter kursus, men nu med sønderjysk henvendelse må det ligge klart, at det efter turens afvikling offentliggøres, hvilket udbytte foreningen havde af møderne i de internationale fora. Den løse snak om sammenligning med skolebesøg og læren derved og ønsket om såkaldt forkant med udviklingen og bare det at have været et sted kan hovedstyrelsesmedlemmer godt holde inde med. I Sønderjylland køber man den vist heller ikke.

Foreningslivet i Danmark har for længst tilbudt sine medlemmer et møde med relevante nøglemedarbejdere i EU-systemet, et møde med EU-embedsværket og det EU-politiske liv. Selvfølgelig kan hovedstyrelsen tage til Bruxelles og Paris på en studietur og gøre det samme, for det ville være en befrielse, hvis det blev begyndelsen til et langt større offentligt engagement med fortælling til medlemmerne i blandt andet Folkeskolen. DLF har anbragt en mand i Bruxelles, men denne meddeler sig tilsyneladende kun til det interne embedsværk i DLF-hovedkvarteret, nu kan hovedstyrelsen servicere medlemmerne!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Torben Thomsen

Aars

Til jer, der stemte for

I en periode har jeg været væk fra skolelivet, og af samme grund har jeg ikke fulgt ordentlig med i debatten i Folkeskolen. Nu er jeg på banen igen, og debatten begynder igen at fange min interesse. Og jeg må undre mig, for hvor er alle (et flertal af lærerstaben!), der stemte for vores nuværende overenskomst? Jeg læser mange indlæg af lærere, der er utilfredse med de forhold, som I har budt dem gennem jeres ja, men jer, som støtter vores nye arbejdsforhold hører man aldrig fra. Man burde vel kunne forvente, at netop I ville bakke hovedstyrelsen op og komme med mange gode indlæg, der fortæller om, hvor godt I trives med det, som I har stemt ja til - altså tage medansvar for overenskomsten og for alle de goder, som vi andre åbenbart har svært ved at se. Eller kunne det tænkes, at I i virkeligheden ikke stemte ja af overbevisning, men fordi I ikke ville tage de kortsigtede konsekvenser (en eventuel strejke i sommerferien - uha!) af jeres egentlige overbevisning om et nej og derfor kom til at stemme ja til en overenskomst, som nu koster mange lærere dyrt? Glemte I mon dengang at overveje, at de langsigtede konsekvenser kom til at gøre mere ondt end de kortsigtede?

Næste gang vi skal stemme om en overenskomst, så gør jer selv og ikke mindst jeres kollegaer den tjeneste at stemme med hjertet og ikke med den kortsigtede fornuft, så vi kan få en overenskomst, som vi kan leve med i en positiv ånd! Og lad os så snart få lov til at læse indlæg fra jer, som mener, at denne overenskomst er god, så alle vi andre negativt indstillede lærere kan få øjnene op for alle de goder, som vi åbenbart ikke kan se i øjeblikket.

Ann Bidstrup

Gistrup