Debat

For mange lektioner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dette skoleår har en del kolleger luftet utilfredshed med et øget antal lektioner og uigennemsigtige aktivitetsplaner. Derfor har den faglige klub ved Filstedvejens Skole holdt møde om den nye arbejdstidsaftale.

På et velbesøgt møde var der enighed om, at det er urimeligt, at nogle kolleger læser 27-28 lektioner/uge. Vi bemærker, at disse lærere ikke har afspadsering i løbet af året, og de har andre opgaver end undervisning. Det er urimeligt, at man med 25-26 lektioner/uge stadig har 40-80 timer i ikke disponeret tid.

Der var også enighed om, at det er skandaløst, at programmet til beregning af vores arbejdstid/aktivitetsplaner først fungerer nu.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man var også enige om, at DLF ikke burde have sat sig til forhandlingerne med Kommunernes Landsforenings (KL) oplæg, der tog udgangspunkt i en nulløsning. Det er klart for alle, at den stigende lærermangel skal betales af den eksisterende lærerstab, hvis KL skal bestemme, og det kan kun klares ved en beskæring af forberedelsestiden, så lærerne skal læse flere lektioner. Det har mange erfaret i år, og flere vil mærke det næste år. De, der i år har uændret lektionstal, har sikkert prøver til sommer, eller også har de en eller to lejrskoler, der kan holde lektionstallet i ave. Uden disse 'Ø-tidsopgaver' stiger lektionstallet.

Det er klart, at hvis udgangspunktet i en forhandling er en nulløsning, kan det kun blive tab for lønmodtageren og gevinst for arbejdsgiveren. Man kan hævde, at det er bedre at sidde med ved forhandlingsbordet end at modtage et diktat, men man kan også med god grund hævde, at det er omsonst, hvis udgangspunktet er en nulløsning, og man derfor bare sidder og forhandler forringelser.

Lærerne ved Filstedvejens faglige klub vil som konklusion opfordre til:

At DLF allerede nu sender klare signaler til KL om, at man ikke en gang til vil deltage i forhandlingerne, hvis der igen er tale om en nulløsning.

At DLF i kommende forhandlinger arbejder for en fast forbedret forberedelsesfaktor/lektion, gældende på landsplan.

At det opstilles som overenskomstkrav, at ingen ny overenskomst/arbejdstid kan træde i kraft, hvis kommunerne ikke ved skoleårets start kan udbetale lærerne den korrekte løn, og skolerne ikke kan udskrive korrekte aktivitetsplaner. Hvis ikke disse krav opfyldes, kører den eksisterende overenskomst/arbejdstid videre. Overenskomstbruddet indbringes for Arbejdsretten.

At det opstilles som overenskomstkrav, at nye opgaver ikke kan pålægges folkeskolen, uden at de fornødne ressourcer tildeles.

At DLF arbejder for at sikre et maksimalt lektionstal/uge på 24 på landsplan.

Lærerne ved vores faglige klub er enige om, at den nye arbejdstid er et stort tilbageskridt, og det forringer vores arbejdsforhold og livskvalitet.

Vi mener, tiden er inde til at opkvalificere diskussionen om lærernes arbejdsforhold, så den kommer på samme niveau som diskussionen om kvaliteten i undervisningen i folkeskolen. Pressede lærere kan ikke levere optimal undervisning.

På vegne af 42 medlemmer ved Filstedvejens Skoles faglige klub

Ulrik Kryger

Aalborg