Debat

Selvfølgelig er DLF imod diskrimination

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bergthora Kristjansdottir og Johanne Breuning satte i sidste nummer spørgsmålstegn ved, om vi i DLF med pjecen 'Fællesskabets skole' tydeligt nok har sagt fra over for diskrimination af etniske minoriteter. Anledningen er blandt andet, at Pia Kjærsgaard fra Dansk Folkeparti i Ekstra Bladet har forsøgt at omklamre os, fordi vi slår til lyd for en national skole.

Hvis pjecens indhold skulle stå alene i den debat, så ville Bergthora Kristjansdottir og Johanne Breuning måske kunne siges at have ret. Men sådan er det med alle emner i den pjece. De skal følges op. Vi nøjes med gennem billedvalg og enkelte udsagn at signalere, at der også skal arbejdes videre med udfordringerne med at integrere de tosprogede.

Om det multietniske skriver vi blandt andet:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'. . . at vi må i dybden med diskussionen om, hvordan folkeskolen opfylder sin rolle som formidler af kultur, samtidig med at vi respekterer og positivt bruger den kulturelle mangfoldighed, der vil præge det danske samfund fremover (. . .) Respekt for andre kulturer betyder ikke, at alt er lige gyldigt (. . .) Det forpligtende fællesskab for alle i folkeskolen og i den enkelte klasse er en forudsætning for, at vi kan opbygge et kulturelt fællesskab på tværs af de kulturelle forskelle (. . .) Dansk kultur er ikke statisk, men er under stadig udvikling. Kulturel mangfoldighed er et vigtigt bidrag til udviklingen af kulturen - også i skolen (. . .) Folketinget må beskrive folkeskolens kulturformidlende rolle. Det kan ikke blot overlades til den enkelte kommune (. . .) Stat og kommune må påtage sig ansvaret for løsningen af de problemer, der så åbenlyst følger med integration af de mange nye borgere med en anden kulturel baggrund end den danske'.

Vores hovedsigte med pjecen har været at rejse en debat om nødvendigheden af såvel national som kommunal ansvarlighed for fællesskabets skole. I det fællesskab indgår de tosprogede naturligvis - også på den måde, at øget kommunal vilkårlighed vil kunne ramme disse elever dobbelt.

Vi er i gang, og vi følger jeres opfordring om at blive tydelige(re) i debatten om folkeskolens rolle i integrationen. Vores udgangspunkt er præcis det, I foreslår, nemlig:

- at mangfoldighed kan blive en ressource i en skole for alle, og

- at alle elever skal kunne identificere sig med deres skole, samt

- at både stat og kommuner skal opstille klare mål.

Det arbejder vi grundigt med netop i disse måneder med henblik på at få vedtaget en ajourført politik til efteråret. Det foregår i dialog med fagfolk, der som I ved meget om, hvad det handler om.

Lad os hjælpe hinanden med integrationen. Der er kræfter nok, der prøver at profitere af uvidenhed, angst og splittelse.

Jørgen Stampe

formand for pædagogisk udvalg i DLF's hovedstyrelse