Debat

Ovenover alting stråler … Folkeskolens formålsparagraf

- et vigtigt omdrejningspunkt for PLC

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den teknologiske og mediemæssige udvikling udfordrer skolen i dag og ikke mindst vores tilgang til dannelse og læring. Samfundet og børnevirkeligheden vil altid udfordre skolen, og nu er det især i forhold til teknologi og medier, at skolens dannelsesprojekt er udfordret. Men hvordan undgår vi her, blot at træne og opøve teknologiske færdigheder, som måske alligevel ikke er relevante om relativt få år? Hvordan skaber vi rum og rammer for en formålsorienteret praksis, hvor lyst til at lære i en kreativ, undersøgende-, og eksperimenterende praksis vil være omdrejningspunktet for elevernes arbejde?

Set i dette lys vil Folkeskolens formålsparagraf være et godt omdrejningspunktet for de perspektiver, vi som PLC med fordel bør zoome ind på - og sammen undersøge.

Der findes mangfoldige udgaver af PLC landet over med forskellige rammer og tilgange, og der arbejdes målrettet med de udfordringer, der ligger i at skabe meningsfulde snitflader mellem forskellige vejledere med forskellige fagligheder og roller. Måske er det netop formålsparagraffen, der kan være den bindende fælles ramme for PLC´s arbejde med skolens udvikling?    

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvordan kan vejlederne i læringscentret understøtte skolens arbejde med at skabe bedre sammenhæng mellem folkeskolens formål, fagenes formål og mål og den daglige praksis.? Hvordan kan læringscentret med udgangspunkt i bl.a. tværgående tema innovation og entreprenørskab understøtte udviklingen af læringsmiljøer og arbejdsformer, der peger ind i folkeskolens formål?

- Det giver Thomas Jensen, Læringskonsulent, (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet) nogle billeder på den 23. oktober 2019.

At skabe fremtidens pædagogiske læringscenter, kræver mere end blot at skifte skiltet på døren til skolebiblioteket og sætte ekstra computere ind i lokalet, fastslår Kasper Kjeldgaard Stoltz, (cand. pæd i didaktik.) Hvis et PLC i henhold til formålsparagraffen både skal understøtte undervisningen i skolens fagrække og samtidig udvikle lærernes faglige kompetencer, er fremtidens PLC nærmere at forstå som et læringslaboratorium - mentalt såvel som fysisk. Et konkret sted på skolen, hvor lærere og pædagoger kan undersøge, teste og udvikle nye didaktikker i et fælles, tværfagligt samarbejde, hvor der er plads til at eksperimentere og lege.  Med afsæt i et konkret PLC- projekt på en københavnsk folkeskole, der har kørt siden 2015, hvor projekter om litteratur og drama går hånd i hånd med digital fabrikation og robotteknologi og featureuger om bæredygtighed og entreprenørskab, vil Kasper Kjeldgaard Stoltz udfolde sine perspektiver den 23. oktober 2019.

Og ja, udover at dette er udtryk for min personlige holdning til hvilke helt centrale spørgsmål, vi bør stille som PLC, er dette også en slet skjult reklame. Men vigtigheden af denne dagsorden gør, at jeg vælger at tage chancen...

Den 23. oktober åbner vi døren til en spændende PLC-dag på Københavns Professionshøjskole.

Udover Thomas Jensen og Kasper Kjeldgaard Stoltz kan du møde flere andre spændende personer med interessante perspektiver på hele denne dagsorden; på digital dannelse og tankevækkende medietendenser, podcast som en mulig vej til fordybelse og refleksion, teknologiforståelse et forsøgsfag på 41 skoler og meget andet…

Læs mere på https://ucc.dk/aktuelt/konferencer/laeringsvejlederens-dag-2019