Debat

Arbejdstid igen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man læser indlæggene i Folkeskolen, kan man let få det indtryk, at det kun er nogle få lærere, der er blevet ofre for den mindre forberedelsestid. Vi er mange. For mit eget vedkommende er det let at beregne. Med 25 lektioner og klasselærerfunktion har jeg nu cirka 70 timer mindre i alt til forberedelse, end hvis man havde beregnet forberedelsen efter den gamle overenskomst (svarer til to ugers arbejde).

Det har ikke været rart at se, hvordan man har søgt at kaste ansvaret frem og tilbage mellem DLF og kredsene.

Ansvaret ligger entydigt hos dem, der forhandlede og anbefalede overenskomsten. Der mangler en klar udmelding om, hvad de ansvarlige vil gøre ved det problem, det har skabt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man fremmer ikke udviklingen i skolen ved at give mindre tid til de lærere, der leverer skolens kerneydelse, nemlig undervisning.

Eller forestiller man sig, at nogle skal udvikle, andre undervise?

Ønsker man at spille lærerne ud mod hinanden?

Det kan ikke være en ansvarlig fagforening, der har anbefalet denne overenskomst. Men en pseudopædagogisk udviklingsklub, der er gået i Stampe.

Thøger Henriksen

Randers