Debat

Faglig viden er faldet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar på kommentarerne i Folkeskolennummer 45 til min artikel om manglende faglighed i folkeskolen.

Hvordan håndterer folkeskolelærere kritik? Fra et fornuftigt forældrepar fik jeg den historie, at deres barn straks blev smidt ud af en privat skole, fordi forældrene havde ytret sig lidt kritisk på et forældremøde. Jeg bedømmer det som horribelt, ikke mindst af hensyn til barnet. Forskellige mennesker giver mig eksempler på, at det ikke er velset, at forældre udtrykker sig kritisk på forældremøder. Og flere personer fortæller mig historier om, at lærere ikke lytter til kritik fra forældrene. Den manglende lektielæsning hjemme medfører også, at forældrene skubbes væk. Ethvert sig selv nok-system forsøger at affærdige kritik. Det er farligt for en sund udvikling. Jeg opfatter det som symptomatisk, at de to kommentarer i forrige uge til min artikel ikke synes at tage min kritik op til alvorlig overvejelse. Hvorfor denne larmende tavshed fra dem, der er enige med mig? Hvordan vil man forklare, at jeg modtog telefoniske henvendelser fra lærere, som var begejstrede for, at jeg kom med min kritik - og så det faktum, at kun kritikafvisere skriver til Folkeskolen? Er det mon, fordi det er 'forbudt' at sige noget kritisk om skolen i dag? Jeg kan love, at skolen ville se anderledes ud, hvis alle timer var åbne for forældre og pårørende til børnene, og hvis lærerne tog krisepsykologkurser i at tåle kritik, eventuelt sammen med forældrene. Jeg kender talrige eksempler på, at det faglige niveau blandt eleverne, der forlader folkeskolen, er faldet drastisk. Fornægter skolelærerne det faktum, eller er de ligeglade? Er det ikke sådan, at man i skolen indfører ny undervisning uden at analysere effekten først? Hvordan kan man ellers komme i den situation, at man i Canada konkluderer, at 'framework'-undervisningen, som også bruges i Danmark (hvor det forventes, at eleven får en aha-oplevelse ved at lave forsøg), har slået helt fejl, fordi aha-oplevelsen udeblev? Min påstand er: Den faglige viden er faldet og måske stadig faldende - og at den faglige indlæringsevne hos 15-årige er forringet katastrofalt. Jeg udfordrer til, at næste indlæg tager udgangspunkt i netop dette.

Med hensyn til mit kursus: Før min kritik blev trykt, udtrykte deltagerne tilfredshed med kurset, efter min artikel utilfredshed. Det ligner en rygmarvsreaktion. Men min kritik bygger jo på meget mere, så mit kursus er faktisk irrelevant for diskussionen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mit kursusoplæg på otte sider, der indeholdt cirka 70 forslag til forsøg og opgaver om svampe, sendes gerne på e-mail til interesserede (Ole Terney, bio@forskning.dk og www.bionyt.dk).

Ole Terney

cand.scient. i biologi