Debat

Funktionelt tværfagligt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at blive i Ole Terneys teminologi så blev jeg chokeret og skuffet, da jeg læste hans indlæg i Folkeskolennummer 43 om et svampekursus. Først og fremmest bliver jeg stødt på min faglighed, når Ole Terney uden videre stempler alle deltagere på kurset som 'uambitiøse, usikre samt ufaglige' undervisere, der helst blot vil underholde eleverne. Der er efter min mening overhovedet intet belæg for de påstande. Sagen er, at vi i dagens folkeskole tilstræber at undervise funktionelt tværfagligt og dermed også fagligt. Jævnfør faghæftet for biologi er faget gået fra at være et videnskabsfag til at blive et skolefag, hvor udgangspunktet ikke længere er disciplinerne. Derimod tages der blandt andet udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser.

Jeg var deltager på kurset, der havde overskriften 'Svampe i undervisningen'. Ifølge beskrivelsen indeholdt kurset ud over 'en faglig indføring i svampesystematik' også 'ideer til en bredere pædagogisk anvendelse af svampe inden for flere fagområder og tværgående emner'. Det fremgik endvidere, at der ville blive fire workshopper med svampefarvning, dyrkning af svampe, fremstilling af skriveblæk samt svampe som snittemateriale.

Det var det tværfaglige aspekt, der var den væsentligste grund til, at jeg deltog på kurset. Som biologilærer anvender jeg selvfølgelig også fagligt relevante forsøg og eksperimenter i undervisningen. Når det i biologi handler om eksperimenter og forsøg med svampe, tager jeg for eksempel udgangspunkt i et ældre materiale fra Scandidact. Det var derfor ikke noget nyt at skulle lave kromatografi, sporeprøver og så videre. Det var derimod interessant for mig at kunne inddrage andre aktiviteter i min undervisning for at gøre den endnu mere spændende og tværfaglig. Jeg valgte at koncentrere mig om nogle af de lovede workshopaktiviteter, men det blev en skuffelse, da flere af aktiviteterne givetvis ikke var afprøvede inden kurset. Resultaterne stod i hvert fald ikke mål med anstrengelserne. Der var således flere af Terneys såkaldte børnehaveaktiviteter, som jeg ikke kunne drømme om at anvende i undervisningen - heller ikke i børnehaveklassen! Min endelige vurdering af selve kurset er desværre, at det hverken var tiden eller pengene værd! Vi havde det hyggeligt, fik da snust lidt til et par aktiviteter og lært et par nye svampe at kende. Men det var ikke mange 'ideer til en bredere pædagogisk anvendelse af svampe inden for flere fagområder og tværgående emner', jeg fik med hjem. I forhold til kursusbeskrivelsen stod indholdet derfor slet ikke mål med det faktiske udbytte. Der var alt for lidt struktur og for mange løse ender. Kursets indhold kunne vi sagtens have klaret på én dag i stedet for to.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har dog lært, hvor vigtigt det er som underviser at tage udgangspunkt i 'eleverne' og deres erfaringer samt at nærlæse målbeskrivelsen, inden man går i gang!

Carsten Damsgaard

Vejle

Forkortet af redaktionen