Skolen som virksomhed

En skole i en lille engelsk by går forrest i netværk af skoler, hvor intet er overladt til tilfældighederne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En intelligenstest er noget af det første, et 11-årigt barn skal igennem, når han eller hun forlader underskolen for at starte på Greensward College, en offentlig skole i den lille sydøstengelske by Hockley. Ud fra barnets score i intelligenstesten lægger skolen en plan for, hvilket karakterniveau barnet bør opnå i de forskellige fag i løbet af de følgende skoleår for at udnytte sit intelligenspotentiale bedst muligt. Af en dreng forventes i øvrigt ikke lige så gode karakterer som af en pige med samme intelligenskvotient - det er simpelthen et anerkendt faktum i England, at drenge klarer sig dårligere i skolen end piger.

'Da jeg blev ansat her, var der mange børn, især drenge, der ikke præsterede det, de burde. De havde ikke deres uniform på, alt omkring dem var noget rod. Jeg hev dem ind på kontoret og sagde 'du er den grimme ælling - men du er en svane indeni!' Det kunne de ikke tro, for der var aldrig nogen omkring dem, der havde regnet dem for noget. Der var ikke nogen, der forventede noget af dem', fortæller skoleleder David Triggs, som indførte intelligenstesten.

'Der er i mine øjne intet i vejen med at undersøge et barns muligheder. Ellers har man tit en sagfører-far, der konstant skaber sig over, at hans åh så geniale søn ikke er på vej til en sagførerkarriere. Hvis man på et tidligt tidspunkt har undersøgt barnets evner, så kan han få fred for sin fars ambitioner og få mulighed for at fordybe sig i at lære noget, hvor han har en chance for at komme til at klare sig godt'.

Udmærkelser på stribe

David Triggs har været leder af skolen for 11-16-årige i Hockley i omkring fem år. Det er en periode, hvor der er sket utrolig meget med det engelske skolesystem i almindelighed og med Greensward College i særdeleshed. Skolen har fået topkarakteren 'outstanding' af den nationale britiske inspektion af skoler, Ofsted, den er blevet teknisk college, og den har fået fornemme udmærkelser i to programmer inden for offentlig service, 'Charter Mark' og 'Investors in People'. 'Charter Mark' handler om at yde brugerne en ordentlig service. For eksempel modtager hver 10. person, der henvender sig i skolens reception et spørgeskema, hvor vedkommende skal beskrive den måde, han eller hun er blevet modtaget på af skolens personale, og der er en regel om, at telefonen - ideelt set - maksimalt må ringe fire gange, før den bliver taget. 'Investors in People' handler om at værdsætte sit personale og investere i masser af efteruddannelse og udvikling for ansatte på alle niveauer.

'Han har givet os det det, vi havde brug for', siger en af Greenswards lærere, Marion McDonald.

'Vi er blevet tættere forbundet med det lokale samfund - dels fordi vi har fået bygget en lækker ny sportshal med et fitness-center, som alle i byen kan bruge, og som tjener penge ind til at finansiere terminerne på sportshallen, dels gennem de mange sponsorer i erhvervslivet. Vi har brug for kontakter, når eleverne skal i erhvervspraktik, og for nylig havde vi en erhvervsdag, hvor der blandt andre var folk her fra militær, politi og sygehus. I næste uge kommer en række unge chefer fra det private erhvervsliv og skal undervise nogle af vores ældste elever i ledelse'.

Mindre stress

'David Triggs har også afstresset os ansatte ved at øge administration og indføre fælles dokumenter, som ligger på netværket og en database, der genererer de rapporter, vi skal udarbejde. Problemer med teknikken behøver vi ikke at bekymre os om, det er der teknikere til at tage sig af. På mange skoler er det stadig en lærer, der står for sådan en ting som vikardækning, det har vi en person ansat til at stå for, ligesom der er én, der administrerer hele eksamens-delen', fortæller Marion McDonald og præsenterer Sharon Holt, der sidder på et lille kontor i skolens tekniske afdeling og bestiller køkkenudstyr fra et stort katalog. Sharon Holt er uddannet kok, men er nu ansat i skolekøkkenet til alt andet end den egentlige undervisning. Hun køber ind, vejer ingredienserne, prøver opskrifter af, så lærerne nøjagtigt ved, hvor meget tid, der skal sættes af til de enkelte opgaver. Hun har også forsøgt sig med en smule undervisning og har fået stor respekt for læreres professionelle kunnen - selv holder hun sig til at tilbyde frivillig kokkeskole for eleverne om eftermiddagen.

I den lange spisepause midt på dagen er det heller ikke lærere, der står vagt ved indgangen til spisesalen for at sikre, at alt foregår i god ro og orden, ligesom det ikke er lærere, der er gårdvagter bagefter. I stedet er det lokale husmødre, der har et par timers deltidsjob midt på dagen og går rundt i deres letgenkendelige blåstribede forklæder i skolegården og på sportspladsen, mens lærerne holder en times uforstyrret frokostpause.

'Princippet er 'hvad behøver vi ikke at gøre'', siger David Triggs. Han er egentlig ansat som 'headteacher', et kønsneutralt ord for skoleinspektør, der blev indført i stedet for tidligere tiders mandlige headmaster og kvindelige headmistress. Men han har selv taget titelforandring til 'principal' svarende til rektor på dansk.

'Der er mange skoleledere, som underviser nogle timer om ugen, fordi de mener, det styrker deres troværdighed blandt lærerne. Men jeg er forhåbentlig en troværdig leder, en troværdig inspektør af undervisning - jeg vil ikke være skolens dyreste lærer!'

Thatcher-regeringen gav skoler mulighed for at søge om at blive selvstyrende med reference direkte til Undervisningsministeriet i stedet for at høre under de lokale skolemyndigheder. Et flertal af forældrene ved Greenward College besluttede, at skolen skulle være selvstyrende, og det gav blandt andet mulighed for at investere i opførelsen af en sportshal og et billedkunstcenter, skaffe sig sponsorer udefra og tjene penge. Labour-regeringen har afskaffet programmet, så Greensward nu igen hører under de lokale skolemyndigheder til David Triggs' store fortrydelse.

'Jeg og 100 andre skoleledere sad hele dagen i går til et møde for at høre om nogle ting, som vi allerede vidste fra BBC's uddannelseshjemmeside'.

Virtuelt netværk

Det var til gengæld Labour-regeringen, der i 1997 stod bag oprettelsen af netværk mellem naboskoler, såkaldte Education Action Zones, blandt andet med det formål at kanalisere flere ressourcer til skolerne i socialt belastede områder. Sammen med en gruppe skoleleder-kolleger fik David Triggs en ide.

'Hvorfor ikke lave et virtuelt skolenetværk - med den teknologi, der er til rådighed, behøver man ikke være naboskoler for at give hinanden noget. Vi startede med fire skoler og er nu 19 skoler, som bevidst er meget forskellige. De er blandede både i sociale og økonomiske forhold, der er skoler for børn helt ned til tre-års-alderen og skoler for op til 18-årige, der er skoler, der er dumpet i Ofsted-inspektionerne og skoler som vores, der har fået topkarakter. Ideen er, at en hel serie af skoler opnår det ypperste og dermed kan være modeller for andre'.

South East England Virtual Education Action Zone, SEEVEAZ i daglig tale, ansatte australske Merril Haeusler som direktør. Hun kom fra en ledende stilling som ansvarlig for 300 skoler i Melbourne, hvor hun har arbejdet med reformer, forbedringer og effektivisering.

De enkelte skolenetværk er selvstændige enheder i juridisk forstand med mulighed for at bryde de nationale regler på en række områder - for eksempel i valg af undervisningspensum og planlægning af skoleåret. Sponsorerne står nærmest i kø for at få skolerne i SEEVEAZ til at afprøve nyudviklede programmer. I løbet af efteråret åbner zonens hjemmeside på Internet. Zonen vil gerne i kontakt med andre skoler verden over, der er indstillet på at lægge den samme økonomiske og tidsmæssige indsats i sin udvikling som de 19 zone-medlemmer, og de vil så blive inviteret til at benytte hjemmesidens faciliteter gratis, mens den øvrige undervisningsverden skal betale for adgang.

'Vores mål er, at vores undervisning er i verdensklasse - hvorfor skulle den så ikke kunne bruges hvor som helst i verden?' lyder det fra David Triggs, som går stærkt ind for fælles standarder inden for eksaminer. For eksempel er Greensward College også blevet Cisco-akademi, det vil sige, at den tilbyder sine studerende og områdets beboere og firmaer de internationalt anerkendte Cisco-kurser inden for informationsteknologien.

Selvanalyse

Den pålidelige skole, 'The high reliability school', er det gennemgående koncept for zonen.

'Før målte vi os hele tiden efter de nationale standarder, men vi manglede selvevalueringen. Nu arbejder vi klinisk på at analysere vores svagheder og tage fat på at forbedre der, hvor vi ikke gør det godt nok', siger David Triggs, og zone-direktør Merril Haeusler tilføjer:

'I zonen hjælper vi hinanden med stadige forbedringer, gør folk i stand til at analysere sin egen situation i stedet for, at der skal komme folk udefra og fikse de skoler, der har problemer'.

Og David Triggs tænker hele tiden længere frem. Han har for længst ændret på skoleårets opdeling, så Greensward College ikke som gennemsnittet af de engelske skoler kun er åbne 13 procent af årets timer. På længere sigt ser han det virtuelle skolenetværk som en mulighed for yderligere at frigøre undervisningen fra tid og sted.

'Jeg tror muligheden for støtte til enkeltelever bliver langt større, og de mest fantastiske troldmænd inden for de forskellige fag vil kunne tjene 100.000 pund om året og undervise verden over!' siger han.