Debat

Frit valg i Aalborg

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg føler, at jeg må svare på de indlæg, der fremgår af Folkeskolen nummer 25-26's debat, da det var på opfordring fra De Studerendes Råd ved Aalborg Seminarium, at artiklen i nummer 23, 'Seminarium begrænser frit valg', blev til.

På det sidste bestyrelsesmøde, der blev afholdt før ferien, lykkedes det os (tre repræsentanter fra studerende og lærere) at hindre ledelsens forslag i at blive taget i brug i det kommende studieår. Det blev dog skrevet til referat, at bestyrelsen er enig i at ville begrænse liniefagsvalget for de studerende, som det fremgår af ledelsens forslag - og at forslaget vil blive taget op igen, når næste hold har valgt liniefag.

Til Birgitte Hammeleff vil jeg sige, at vores udgangspunkt må være, at vi som studerende må ses som kompetente og ansvarlige - også i vores liniefagsvalg - modsat dit udgangspunkt om, at studerende vælger det fjerde liniefag efter arbejdsbyrde. Essentielt er det, at hvis en studerende vælger et liniefag på baggrund af, at det bør være nemt - tjaa, så er det 100 procent hendes ansvar.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dog er jeg ikke utilbøjelig til at give dig ret i, at læreruddannelsen ville være mere optimal med tre frem for fire liniefag, hvis noget af vægten på det pædagogisk/psykologiske område kunne blive bragt tilbage.

Kasper Schmidt Engberg

formand for De Studerendes Råd ved Aalborg Seminarium