Debat

Når der spilles sorteper

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Op til sidste års overenskomstforhandlinger blev der, som der også skal, i vores fagforeningstop fremsat mange formodninger om, hvilke kort Kommunernes Landsforening ville spille ud med, når parterne mødtes. Vores kort skulle gerne matche modpartens, så man kunne få et ordentligt forhandlingsspil og trække så mange stik hjem som muligt.

Hvem der så fik flest stik hjem, vil nok afhænge af øjnene, der tæller op. Afstemningsresultatet viste, at lærerne var delte i deres vurdering.

Men nu står vi så med udmøntningen ude på skolerne, og for mange er ændringerne i arbejdstidsaftalen også gode nok; men for rigtig mange andre ser det ud, som om de står med sorteper fra det store, centrale forhandlingsbord - at netop det kort er røget ud i sidste led - og på bagsiden af sorteper står der: 'tre-fire lektioner mere til dig, værsgo'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

At det er gået sådan, er der sikkert mange forklaringer på. Jeg er selv god for cirka tre; men det ændrer ikke på, at der i øjeblikket er et utrolig dårligt psykisk arbejdsmiljø på min skole og på mange andre skoler. En del lærere skal næste skoleår undervise 28-29 lektioner; de føler sig bombet tilbage til Hækkerups tid. Men det er de ikke, de er undervisere i år 2000 under en meget ambitiøs skolelov.

Else Riis

Viby Sjælland