Godt tilfreds, men . . .

Penge, personale og tid fremmer realiseringen af F2000, siger DLF's formand

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Evalueringsrapporten viser, at der er grund til generelt at være godt tilfreds. Det er flot, at 96 procent af kommunerne er i gang med at realisere et eller flere af F2000's otte fokuspunkter. Men tallene viser også, at kun hver tredje kommune arbejder med alle otte fokuspunkter, og at hver femte kommune er meget lidt aktiv', siger DLF's formand, Anni Herfort.

Hun er ikke i tvivl om, at de bedste resultater er nået i kommuner, hvor politikerne har engageret sig. Rapporten viser, at det er vigtigt med politisk opbakning og klare målsætninger.

'Det passer helt med, hvad vi ved fra for eksempel Danlæs-undersøgelsen. Og så bør man lægge mærke til, at en af de faktorer, der fremmer realiseringen af F2000, er, at der afsættes de nødvendige ressourcer - altså både penge, personale og tid', siger Anni Herfort.

Fokuspunkt 5 om skolestart har været det mest populære i kommunerne. Til det siger hun:

'Skolestartprojekterne er mange steder de helt store succeshistorier, og i DLF er vi enige i, at det er vigtigt at udvikle det område. Men samtidig har der i nogle kommuner måske været en tendens til, at det skulle gå lige vel hurtigt. Man har kastet sig hovedkulds ud i noget, hvor det væsentligste perspektiv var at spare penge. Derfor har DLF også centralt været med til at trække i bremsen visse steder'.

ipe