Debat

Hvad fik vi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er det overhovedet værd at tale om, hvad der blev udrettet på afviklet kursus for hovedstyrelsesmedlemmer, som formanden for DLF Anni Herfort bekræfter er afholdt? (Folkeskolen nummer 14). Ellers ville formanden vel næppe have svaret på min henvendelse!

Med anelsen som forbundsfælle og pænt kendskab til planmæssigheden i toppen af organisationer spurgte jeg i Folkeskolen nummer 13 om samarbejdskulturen i hovedstyrelsen og kursusvirksomhed i den anledning. I overskriftsform kom et hurtigt svar fra formanden om kursusindholdet: 'Fælles værdier og ansvar, strategisk ledelse, samarbejde og udnyttelse af fælles viden og ressourcer'.

Den specielt sagkyndige på ledelsesniveau er her formanden. Som forudsætning for en evaluering formulerer formanden dydigt sin vision i tillid til, at det vil kunne bringe ny dynamik til holdet, men hun forlader dydens vej ved ikke at tilbyde sin evaluering af kursus og forklare Folkeskolens læsere, hvilken tilstand, i forhold til visionen, forsamlingen var i efter kursus. Tidens evalueringsspøgelse handler jo om penge, så hvad fik vi for pengene, Anni Herfort?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg læser kursusindholdet som ledelsens ønske om at bevare foreningens dyrebare enhed for enhver pris. Den fornuft, som et flertal i hovedstyrelsen hylder, bakkes op af folk, som også har interesse i at befæste og forsvare den erhvervede position i hovedstyrelsen uden at tænke videre over, at flertallets fornuft bliver til en kontrollerende fornuft. Med fællesskabsfornuften, som kurset dyrker, skal der stor vilje til at undgå at indtage en modereret ytringsfrihedsposition. Managementkulturen befordrer modereret ytringsfrihed (læs: selvcensur i fællesskabets interesse), selv om formanden beroliger med, at kursusfirmaet bare havde forstand på de temaer, der drøftedes, og ikke var en del af erhvervslivets forkromede kursustilbud.

Det kunne være rart at få mere uafhængige kilder i hovedstyrelsen til at evaluere hensigten med et kursusindhold, der er struktureret sådan, at det kan blive sværere at sige sin mening frit i forhold til flertalsrøsten.

Og på jysk jævn facon: Lykkedes det kursusudbyderen at banke nogen på plads i forhold til de opstillede idealer om fælles indsats uanset modvilje mod at fremme en skoleudvikling, man ser som en tilbagegang?

Torben Thomsen

Aars

Svar

Jeg læser dit indlæg således, at du mere end antyder, at det er muligt at manipulere/indoktrinere hovedstyrelsen. Det er ikke muligt, kan jeg garantere dig - og i øvrigt heller ikke hensigten.

Anni Herfort

formand for DLF