Aids redder undervisningen

Nye lærere i Zambia uddannes på halv tid, så undervisningen på landet ikke går helt i stå

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år døde seks af aids her på seminariet - tre lærere og tre studerende'. Seminarierektor Malindi Malinda skulle egentlig fortælle om revolutionen i undervisningen på hans seminarium i Kitwe, og nu taler han om aids. Men der er en sammenhæng mellem de store forandringer, der gennemføres i landets læreruddannelse, og så den samfundsrystelse, aids medfører, når 25 procent af befolkningen er smittet.

'I Zambia uddannes der cirka 1.600 lærere om året. I Zambia dør cirka 1.600 lærere årligt af aids', siger ambassaderåd Jan Bahnson fra den danske ambassade. 'Det var klart, at der skulle gøres noget'.

Danmark koncentrerer sin bistand til Zambia til blandt andet uddannelsessektoren, og man besluttede at sætte ind fra grunden, fra læreruddannelsen. Seminariet i Kitwe blev udvalgt til pilotprojekt sammen med to andre seminarier i det nordlige Zambia.

Efter tre års samarbejde med Danida fortæller rektor Malinda om baggrunden.

'Ude på landet kan vi direkte se resultatet af krisen: Antallet af analfabeter er stigende, først og fremmest fordi der mangler lærere'.

'Der var hverken tid eller penge til at oprette flere seminarier. Vi skulle finde et system, der hurtigt ville virke ude på landet', siger Malinda. 'Vi fandt et, der oven i købet giver bedre lærere'.

En lærerstuderende plejer at tilbringe to år på seminariet, før han som færdiguddannet sendes ud for at undervise. Nu blev tiden halveret.

'Vi sender simpelthen de studerende ud på landsbyskolerne efter allerede ét år. Der underviser de forskolebørnene i de mest basale ting og får jævnligt superviserende besøg af deres seminarielærere. Da de studerende kommer ud i grupper på to til fem personer, hjælper de hinanden til daglig'.

Malindi Malinda havde frygtet en vis modstand fra landsbyerne mod at få sådan nogen 'halvstuderede røvere' i stedet for traditionelle færdiguddannede lærere.

'Men de ved jo godt i landsbyerne, at chancen for overhovedet at få en lærer var lig nul', siger han.

'Desperationen efter at få deres børn undervist overvandt deres skepsis'. Der er tale om en byttehandel: Landsbyen skal sørge for de lærerstuderendes indkvartering, til gengæld får den lærere til sine børn.

Ordningen blev en bragende succes.

'Det første kuld blev færdiguddannet efter det nye system i december sidste år, og hovedparten har bedt om at få fast stilling i 'deres' landsbyer. De har fundet ud af, at landsbyen tilbyder dem et bedre og billigere liv end byerne. Der er en fællesskabsfølelse; lærerne er blevet 'landsbyens' og ikke bare nogen, der repræsenterer staten', siger Malindi Malinda.

Årgangen har netop været til afgangseksamen: De klarede sig bedre end tidligere årgange.-Peter Tygesen er freelancejournalist

I Zambia uddannes der cirka 1.600 lærere om året. I Zambia dør cirka 1.600 lærere årligt af aids