Mandag med muligheder

Fremtiden trænger sig på, når man går i 10. klasse, og der kun er få uger til at vælge ungdomsuddannelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad vil du synes om et job, hvor du skal arbejde uden døre?

(Meget dårligt).

Der bliver snakket ved nogle af bordene, men ved computerne er der ro. Iben sidder helt stille foran skærmen. Det er mandag morgen.

Hvad vil du synes om et job, hvor du skal beskæftige dig med at sælge?

(Godt).

Dagen begyndte med, at hun ikke kunne komme ind i programmet. Efter at hun havde logget sig på, ville computeren ikke længere, og sådan gik det også med de andres. En dårlig start, men nu er hun endelig kommet i gang.

Hvad vil du synes om et job, hvor du skal lave noget med praktiske færdigheder?

(Neutralt).

Spørgsmålene bliver som regel hurtigt besvaret, og man kan ikke se på hendes ansigt, hvad hun tænker, men en gang imellem tøver hun, og øjnene flakker.

'Det er svært at finde ud af, lige hvad de mener. Når jeg ikke forstår det, eller når jeg ikke ved, hvad jeg skal svare, trykker jeg på neutralt', siger hun.

Hvad vil du synes om et job, hvor du skal udtrykke tanker skriftligt?

(Neutralt).

Der skal i første omgang besvares 48 spørgsmål, og der kommer et nyt frem på skærmen lige så hurtigt, som man svarer. Der er fem hoveder at klikke på. Et for meget godt, et for godt, et for neutralt, et for dårligt og et for meget dårligt. Det sidste er rødt og krænger mundvigene nedad. Det bliver der klikket på mange gange til at begynde med.

Hvad vil du synes om et job, hvor du skal arbejde med fysik og teknik?

(Meget dårligt).

Hun når 24 spørgsmål, så er der pause. Der bliver ikke ringet, men alle rejser sig som på kommando. Iben skal ned på svalegangen. Det er her, man må ryge, og det gør nogle af de veninder, som hun skal snakke med. Der står et par frysende smågrupper i den grå dis. Der bliver ikke sagt noget. Så kommer en af veninderne. 'Var det sjovt i praktik?' Veninden trækker på skulderen. 'Godt nok'. 'Lærte du noget?' 'Det ved jeg ikke, men det var okay'. 'Hvad med dit nye arbejde? Får du meget?' 'Nu 50 og senere 55'. 'Så meget. Jeg får kun 39 hos Kvickly'.

Kunne du tænke dig at fremstille genstande i farver og former? (Godt).

De andre ryger deres smøger hurtigt. Der dukker ikke så mange op, fordi det er koldt. Iben går ned ad trappen til kantinen. Kim Lukas og 'One more day' fylder lydrummet rundt om de seks, syv grupper af unge i lokalet. Hun sætter sig ved et bord, hvor der sidder fem andre, der også er i sort, hvidt og rødt. Alle kigger ud i luften, når de ikke snakker to og to om weekendens fester.

'Jeg besvimede noget. Så brækkede jeg mig, og så gik det bedre.' 'Hvad tror du, det koster at leje en smoking?' '300 kroner!'

Kunne du tænke dig at arbejde med tal og beregninger?

(Neutralt).

Efter en halv time går Iben op ad trappen igen. Der sidder en dreng i en sort jakke ved computeren. 'Skal du bruge den? Det var ikke mig, der slukkede for det, du var i gang med.' 'Er det væk?' Drengen smiler og går. Iben logger på og begynder forfra med spørgsmålene. Hun kan ikke huske, hvad hun svarede i første omgang, så det tager lidt tid.

Kunne du tænke dig at arbejde med bygninger?

(Godt).

'Er det arkitekt eller murer, de tænker på? Jeg kunne godt forestille mig at være arkitekt.' Næste spørgsmål. 'Omsorg for andre mennesker?' 'Det må betyde pædagog. Dårligt!' Hun er tæt på det sidste spørgsmål. Så kommer en af hendes lærere. De skal i gang med klassens hjemmeside. Alle skal med op i klasseværelset. Iben følges med veninden Camilla.

Kunne du tænke dig at træffe beslutninger i pengesager?

(Godt).

Læreren, Henrik Thomsen, forklarer. Hjemmesiden skal hedde 'Hverdag i 10. klasse'. Når de nu er en international linie, skal hjemmesiden kunne bruges til at læse om klassen på engelsk og tysk. På klassebilledet skal man kunne klikke sig frem til et billede af hver elev samt et livsforløb. 'Hvornår skal forløbet være færdigt? Mit er blevet væk', siger Iben. Efter at have fået svaret, hviler hun hovedet på hånden igen. Så kigger hun og Camilla i et blad, der ligger på bordet. 'Frikvarter' hedder det.

Kunne du tænke dig at oplære og undervise?

(Meget dårligt).

Hun snakker lavmælt med Eva, der sidder ved den anden side. De kigger flere gange op på en plakat på væggen, undervejs flakker blikkene over mod læreren. 'Jeg synes, at fyrene i bandet på plakaten er helt vildt lækre'. Eva synes de er for sminkede.

Før man går tilbage til computerrummet, bliver der nedsat et par arbejdsgrupper. Iben melder sig ikke til noget.

Kunne du tænke dig at arbejde under pres.

(Meget godt).

'Vi har været igennem det med hjemmesiden mange gange, så der er ikke noget nyt. Jeg kedede mig, men når jeg snakkede med Eva, så gik det. Der er mange kedelige timer, også selvom vi ikke har fysik. Det er virkelig kedeligt. Det er det samme hver dag. Vi gennemgår det, vi har haft for, får noget nyt for og går i grupper. Der er også timer, der er gode nok, og det med det internationale er fint. Vi skal til Italien. Jeg er nok for meget til det sociale og for lidt til det, der foregår i timerne. Det er et problem.'

Kunne du tænke dig at udtrykke tanker og viden mundtligt?

(Godt).

Tilbage ved computeren vil Iben have 15 ekstra spørgsmål, for at programmet bedre skal kunne finde ud af, hvilke job hun egner sig til. Efter at have svaret beder hun om 15 mere.

'Det er helt vildt svært at finde ud af, hvad man vil være. Hvis man begynder på noget og finder ud af, at det ikke lige er det, så kan der være gået to år, og så er det for sent. Men en dag falder det mig vel ind. Det må ske på et eller andet tidspunkt. Det er jo noget, man skal lave resten af livet'.

Kunne du tænke dig at beskæftige dig med service til andre mennesker?

Det sidste spørgsmål er besvaret. Programmet viser en liste over de job, som det mener Iben egner sig til: Øverst med stjerne er det stylist, layouter, reklametegner, sælger, reklamemedarbejder.

'Det er gode svar. Det er den slags, jeg har lyst til. Jeg ved ikke så meget om de forskellige job. Kun hvad en sekretær, en brandmand og en ingeniør laver. Derfor er det godt at komme i praktik og at arbejde med den her slags programmer.'

Kunne du tænke dig at finde ud af, hvordan maskiner virker, og reparere dem?

(Meget dårligt).

'Jeg er god til dansk og sprog. Derfor er sådan noget med reklame mig. Skal man også kunne noget med computer? Det lærer man vel, når man går i gang med uddannelsen. Jeg er ikke god til at være under nogen, så jeg vil helst være leder. Gerne i en mindre virksomhed, der er mere overskuelig.'

Kunne du tænke dig at bruge og forstå tekniske tegninger?

'Jeg er meget glad for at gå her. Det er et godt koncept, at mange på samme alder er sammen, men det var hårdt at komme fra en efterskole. Der er man sammen døgnet rundt. Her er det kun, mens man er her. Vi snakker hele tiden om, hvad vi skal bagefter. Mange er usikre, og alle tænker på det. Jeg snakker også med mine forældre. Forleden var vi sammen på handelsskolen. Der begynder jeg på HG efter sommerferien. Sammen med min lærer har jeg fundet ud af, at jeg bagefter kan tage en International HG.'

Kunne du tænke dig at beskæftige dig med dyr?

(Meget dårligt).

'Det med HG lyder okay, men hvis der dukker noget andet op, så springer jeg til. Mere sikker er jeg ikke. Heldigvis er der noget tid endnu. Det er først 15. marts, det skal være afgjort', siger Iben. Så er der pause igen. Iben går ned i kantinen, hvor Eva, Camilla og de andre venter. De skal snakke om weekendens erfaringer, tømmermænd, kærester og drenge.

'Det gør vi frem til onsdag, så begynder vi at snakke om næste weekend', siger hun og smiler på vej ned ad trappen.

Kunne du tænke dig . . .-Jan Kaare er freelancejournalist

Iben

hedder også Ryeholm Hansen, Eva hedder Friis, Camilla hedder Freitag, Henrik hedder Thomsen, computerprogrammet hedder Spor, og skolen hedder '10. Klassernes Egen Skole'. Den ligger i Vejle. Den mandag, Folkeskolen var på besøg, havde Ibens storgruppe uddannelsesuge med besøg, forældremøde, erhvervsvalg via computer og orientering om en lang række ungdomsuddannelser.