Debat
0   211

Individet over fællesskabet

Den globale elite har ingen hjemstavn og derfor ikke ansvar nogen steder.

Ovenstående sætning fik mig til at tænke, at noget tilsvarende gælder generelt og også for indskolingseleverne i de aldersintegrerede grupper med skiftende hold. Når eleverne ikke naturaliseres godt og grundigt i klassen, så har de ingen »hjemstavn« på skolen, og så kan man ikke forvente, at de tager medansvar for samværet i grupperne. De skiftende grupper risikerer at fremme individcentreringen på bekostning af det fællesskab, der danner grundlag for demokratiet.

Artiklen fortsætter under banneret

Hjemklassen søges ganske vist bevaret, men på vilkår, der ikke kan gøre det ud for det hjemsted, hvor de hører til og modtager læring i et fast fællesskab.

Jeg frygter, at også aldersintegreret undervisning i skiftende hold bærer ved til opfattelsen af samfundet som en forretning, hvor mennesker er redskaber for økonomisk effektivisering og udgiftsminimering på bekostning af kvalitet i undervisningen og medborgerskab i et demokratisk samfund.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ