1 (tegning: Craig Stephens)

Her er jeres ferievaner

Den perfekte rejse kan gå til vidt forskellige destinationer. Her er en række bud på, hvor I tager hen.

2
3
4

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Olé! I elsker Spanien

Du har godt kunnet mærke det på en del af kollegerne. Dem, der siger olé, når de undgår løbende børn på gangene. Som insisterer på, at skinken skal omtales jamon, og bytter det danske ja ud med det iberiske si - de skal til Spanien. 54,9 procent af lærerværelset har i løbet af det seneste år holdt ferie i Europa eksklusive Norden. Det er ti procentpoint højere end hos den samlede befolkning.

Ifølge Mette Egsholm, der er fagleder i rejseskade hos Lærerstandens Brandforsikring, er Spanien den mest søgte destination blandt lærerne. De fører ikke direkte statistik, men steder som Malaga, Gran Canaria og Mallorca afføder mange henvendelser fra lærere, der har brug for forsikring. Hun fortæller, at der ikke bliver bestilt så mange pakkerejser som for bare fem år siden. Alligevel har 22 procent af Folkeskolens læsere været på charterrejse inden for det sidste år.

Livsstilsekspert Niels Erik Folmann fortæller, at lærerne ikke går særlig meget op i, om ferien er smart.

»For lærerne gælder det ikke nødvendigvis om at blive set af de rigtige mennesker på det rigtige sted, men om det nære«, siger han.

Ohøj! Lærere kan også tage på krydstogt

Der er meget godt at sige om at dase den ved poolen med en kold drink, mens forskellige eksotiske kyster bare glider forbi. Hos Lærerstandens Brandforsikring er fornemmelsen, at især pensionerede lærere vælger at tage på krydstogt.

Ifølge Niels Erik Folmann skal der tankes op:

»Mange lærere vil rejse for at få ro til at tanke op og få læst nogle bøger i hængekøjen. De kan ligge og nyde, at klokken ikke ringer, og det gør ikke nødvendigvis noget, at der ikke er børn på feriedestinationen«.

Ni procent af alle læsere af Folkeskolen har været på krydstogt - tre procent inden for det seneste år.

Ahh! Danmark dejligst

»Du danske sommer jeg elsker dig, skønt du saa ofte har sveget mig«.

Vi er mange, der kan istemme Thøger Larsens ode til den uberegnelige tid, der nogle gange lever op til sit navn og placering i kalenderen, men som bestemt ikke er til at regne med.

Hele 73 procent af Folkeskolens læsere har været på ferie i Danmark i løbet af det sidste år. Hos den samlede befolkning er det tal 62 procent.

»Skolelærere har en kort lunte rent socialt. Hvis der ikke sker noget, er de hurtige til at gribe taktstokken og få tingene til at ske. De er gode til at være aktive, så hvis der ikke kommer noget udefra, laver de det selv - de får en fest ud af det«, fortæller Niels Erik Folmann.

Det er billigst at holde ferien i Danmark. Ifølge Nordea bruger vi i gennemsnit 14.000 kroner på sommerferien, mens næsten halvdelen regner med at bruge under 10.000 kroner. Det budget fordrer en ferie i Danmark.

Norden er en anden populær destination. Over 28 procent af Folkeskolens læsere har inden for det sidste år været på rejse i vores nordiske broderlande. Det er seks procentpoint højere end hos den samlede befolkning.

Af sted! Med sækken på ryggen

Familieferie er absolut ikke den eneste måde at få sommerens uger til at forsvinde på. Hos Lærerstandens Brandforsikring er der kunder, som hanker op i rygsækken og smutter. Det kan være den unge lærer, som er single, eller en studerende. Turen kan for eksempel gå til Thailand. 24 procent af Folkeskolens læsere har været på rygsækrejse, og selvom flybilletterne måske er dyre, er det en billig måde at komme langt på.

»Lærere er åbne, ekspressive og sociale mennesker, de har jo ikke taget den uddannelse, de har, for at sidde og stirre ind i en mur. Nogle rejser efter deres linjefag, det kan være, at en historielærer vil på et museum, eller en fransklærer tager til Frankrig«, siger Niels Erik Folmann.

esc@dlf.org

Kilde: Indeks Danmark/Gallup marketing