Drilon, Amalie A. og Amalie F. fra 6.a på Kragsbjergskolen løb med sejren

Odense-skoler satser på naturfag

Fem folkeskoler i Odense Kommune er med i det seks-årige ISI 2015-naturfagsprojekt. I går formiddag viste eleverne fra de fem skolers 6.-klasser deres naturfaglige kunnen frem på Syddansk Universitet på en udstilling om hjælpemidler til hverdagen.

Publiceret Senest opdateret
Alle grupper fik 2 minutter til at fremlægge deres projekt for dommerkomiteen
Sofus, Anton og Yahya fra 6.c på Risingskolen deltog med deres ”Målmandstræner”
Opfindsomheden var stor på ISI 2015-udstillingen. Her neglelaksrobotten ”Robob Habi” fra 6.a på Provstegårdskolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De traditionelle studerende på Syddansk Universitet i Odense var for Campus Torvets vedkommende skiftet ud med nogle noget mindre elever i går formiddag. 200 elever fra 6.-klasserne på de fem Odense skoler; Kragsbjergskolen, H.C. Andersen Skolen, Risingskolen, Højstrupskolen og Provstegårdskolen havde beslaglagt Campus Torvet med deres stande. Med plancher og prototyper - alle med omdrejningspunkt omkring hjælpemidler til hverdagen og deres design, funktion og virkemåde.

Skal højne interessen for naturfag

De fem skoler og netop de nuværende 6.-klasser og hovedsageligt deres naturfagslærere er alle med i det såkaldte ISI 2015 naturfagsprojekt. Et projekt, som er et samarbejde mellem Dansk Naturvidenskabsformidling, Odense Kommune og Industriens Fond. Sidstnævnte støtter projektet med 8,5 millioner kroner. Projektet løber fra 2009 til 2015 og skal i sidste ende gerne få flere - specielt tosprogede - elever til at vælge naturvidenskabelige uddannelser.

Om dét mål lykkes, er endnu for tidligt at konkludere på, men både dommere, lærere og elever på udstillingen var positive og meget entusiastiske omkring projektet. Selve udstillingen og arbejdet omkring hjælpemidler til hverdagen er blot et af mange forløb, der vil komme i de seks år, ISI-projektet varer.

Mange læringsstile

Projektet omkring udstillingen blev skudt i gang i januar i år, men det er forskelligt fra skole til skole, hvor intensivt der er blevet arbejdet på projektet. I 6.c på Kragsbjergskolen har sløjd- og natur/tekniklærer Mikael Grønbech Knudsen arbejdet med udstillingen siden januar, og samtidig har klasselærer og matematiklærer Kim Damsgaard også brugt nogle af sine timer til udstillingen.

Forløbet op til udstillingen har taget udgangspunkt i brugen af aluminium, og de udstillede hjælpemidler fra klassen bød på både badges, bordskånere og skrivetavler til ældre - alle lavet i genbrugsmateriale fra aluminiumsdåser.

"ISI 2015-projektet er et rigtig godt projekt, blandt andet fordi vi via projektet skaber bro ud til lokale virksomheder. Samtidig er arbejdet med selve udstillingen et godt eksempel på, at det at arbejde med flere intelligenser og flere læringsstile er godt. For jo flere måder man beskæftiger sig med et fag på, jo flere elever bliver fanget og interesser sig for det", siger Mikael Grønbech Knudsen.

Også klassens elever er begejstrede for at arbejde så kreativt med naturfag.

"Det har været sjovt selv at få lov til at bestemme så meget, og det er meget nemmere at huske tingene, når man skal lave noget, man skal udstille, som man både kan få ros og kritik for", lyder det nærmest samstemmende fra Line N, Line B, Cecilie W og Cecilie B, der udstillede badges og magneter.

Stor opfindsomhed hos eleverne

På udstillingen fik alle grupper hver to minutter til at fremlægge deres projekt for en tre mand stor dommerkomite, og generelt blomstrede opfindsomheden.

Her var alt fra neglelaksrobotten Robob Habi, der skulle hjælpe ældre damer med at lægge neglelak på over "Personblokereren" - et høreapparat, hvor man kan blokere for bestemte personer, man ikke ønsker at høre på. Til "Hemma-pistolen", der skal hjælpe ældre, rystende mennesker med at docere det rette antal piller.

De mange kreative ideer og projekter fik også positive ord med fra dommerne.

"Vi er blæst bagover af alle de mange fantastiske projekter", lød det fra dommer Simon Høegmark, formidler på Naturama - det naturhistoriske museum i Svendborg.

6.a fra Kragsbjergskolen løb med sejren

Udstillingen sluttede med, at ét projekt blev udnævnt som vinder, og de stolte vindere blev Drilon, Amalie A. og Amalie F. fra 6.a på Kragsbjergskolen for deres "AMD31198-Vandingssystemet". Et projekt, der genanvender regnvand til at vande planter i drivhuse - uden at bruge strøm.

"Det er vores egen ide, og det har bare været så sjovt at arbejde med, fordi vi har arbejdet kreativt og brugt vores fantasi", lød det fra de tre vindere.

Med sejren følger en tur for hele 6.a til Experimentarium i København.

ISI står for Innovation, Science og Integration.