Debat

Forventning til en akademiseret læreruddannelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu behøver det vel ikke automatisk at blive til skade for læreruddannelsen, at lærernes efter- og videreuddannelse og ikke mindst uddannelsesforskningen bliver akademiseret ved at overgå til et fakultet på Aarhus Universitet. Måske kan den nye status betyde, at læreruddannelsen og forskningsindsatsen i fremtiden centreres omkring skolefagenes position i skolens undervisningsbillede og mere løsrives fra den dominerende kredsen omkring kreativitetsudvikling, udvikling af sociale og demokratiske færdigheder som hovedaktiviteter på ruinerne af folkeskolens nedtonede faglige uddannelsesområder. Eller anderledes udtrykt: Måske tør man forvente, at akademiseringen medfører, at den pædagogiske/didaktiske forskning ikke længere fremstår slavebundet til den befolkningsensgørende, lighedsideologiske venstrefløjsdominans, der i sin tid stod bag nedlæggelsen af vores fagundervisende realskole og oprettelsen af den nuværende underlødighedsskole. Måske kan man forvente, at begrebet delt skole fra at være tendentiøst udelukket af den pædagogiske forskning bliver lukket ind i varmen og i det mindste bliver agtet som en mulighed, der bør forskes i. Måske kan man forvente, at det, som forskerne »siger virker«, virkelig bliver forskningsbaseret og ikke bare en efterplapring af, hvad en Peter Mortimore med flere har sagt under et besøg i Danmark. Måske skal kravet om, at lærerne skal skabe rammerne for elevernes udvikling og læring, suppleres med et forskningsbaseret krav om, at skolen selv skal indrettes delt for derigennem at lette lærernes arbejde med at skabe hensigtsmæssige rammer for undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler