Debat

TEDx Talker: Hr. Morten Messerschmidt tager helt fejl

Uromagere og lømler har ikke fundet et fristed i vores folkeskoler. Det er konkret og faktuelt forkert, Hr. Messerschmidt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lømler og uromagere

I sin optræden på TV2 og i artiklen i Berlingske Tidende (begge tirsdag den 26.2.2019) fremfører politikeren Morten Messerschmidt en række udokumenterede påstande mod danske skoler. Han siger fx i artiklen i Berlingske Tidende: ”Når folkeskolen har ladet sig omdanne til et fristed for lømler og uromagere, er det ikke underligt, at undervisningen bliver derefter.”

Messerschmidt angriber over en bred kam alle folkeskoler. Han fremlægger dog ingen fakta, ingen undersøgelser, ingen forskning. Han henviser til, at han har hørt noget fra venner og bekendte.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Alle problemer i folkeskolen skal tages alvorligt. Det er altid problematisk, når skolebørn ikke trives og lærer noget. Men hvis vi kigger på fakta, så er det et fåtal af børnene, som ikke lærer noget, og som ikke trives. Der findes en række omfattende, internationale undersøgelser, der dokumenterer dette:

Fakta

PISA - danske elever præsterer over gennemsnittet i matematik, læsning og naturfag. Morten Messerchmidt anbefaler, at vi gør som i Frankrig. Han har statistikken imod sig. Frankrig ligger klart under Danmark på alle tre faglige områder. Desuden har Frankrig en andel på svagt fagligt præsterende elever (share of low achievers) på 14,8 %. Danmark har en andel af svagt præsterende elever på 7,5 %. Der er altså noget, der fungerer godt i folkeskolerne.

Undersøgelserne PIRLS og TIMSS dokumenterer også dette.

Undersøgelsen ICILS viser, at danske elever og deres lærere er blandt de bedste i verden til at bruge IT i undervisningen.

Undersøgelsen ICCS viser, at vi er de bedste til at danne eleverne til at være borgere i et demokratisk samfund. 

En undersøgelse fra VIVE, det nationale forskningsinstitut, viser, at 95 % af forældrene er tilfredse med deres børns skole. 

Alt det ovenstående er statistik foretaget af forskere og ikke noget, man har hørt fra nogle venner og bekendte. Vi har kilder på det hele. Tjek selv på www.verdensbedstedanskeskole.dk

I udlandet beundrer de vores skolevæsen - TEDx Talk

Vi er tre skolekonsulenter, der netop har holdt en TED Talk. Her var vi inviteret til at tale om de nordiske skolers evne til at skabe høj trivsel og samtidig få eleverne til at præstere flot i internationale tests. Den kan ses på youtube under titlen: The World’s Best Nordic Schools.

Kort sagt, så tager Morten Messerschmidt fejl. Vi skal ikke gøre som i Frankrig. Vi skal gøre mere af det, vi gør i forvejen.

Med venlig hilsen

Casper