Anmeldelse

d'dansk

d'dansk

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"d'dansk" er et ambitiøst og vellykket forsøg på at formidle kompleks litteraturpædagogik for eleverne på 5. klassetrin. Jeg er ikke vild med titlen på materialet, som jeg også tror vil ligge meget akavet i munden på de 11-12-årige. Men når det er sagt, er der masser at begejstres over i dette omfattende system, som består af fællesbog (tekstbog), træningshæfte, lærervejledning, læseforståelse (elevhæfte) og en del digitale funktioner, der dog kræver særskilt abonnement.

Fakta:

Titel: d'dansk

Forfatter: Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup

Type: Bog

Forlag: Alinea

Det bærende princip i "d'dansk" er den dialogiske undervisning. Tekstudvalget er bredt dækkende, og dermed kommer mange aspekter af danskfaget i spil, ligesom eleverne får trænet forskellige kompetencer. Også lærerens mulighed for at kunne undervisningsdifferentiere er tænkt fornuftigt ind. Et herligt varieret billedmateriale perspektiverer teksternes indhold på inspirerende vis, og materialet har i det hele taget et indbydende og læservenligt layout. Arbejdet i træningshæftet er vedkommende og problematiserende, men samtidig overskueligt, ikke mindst på grund af den skematiske opsætning, der er valgt til mange af opgaverne.

Forfatternes kærlighed til sproget og litteraturen skinner igennem introduktioner og opgaveformuleringer bogen igennem. Det kan eleverne forhåbentlig mærke, men de skal nok trænes i det!

Alt i alt er "d'dansk" et godt bud på, hvordan store litteraturpædagogiske armbevægelser kan transformeres til konkret, procesorienteret undervisning. Og skulle man som lærer ryste lidt på hånden, er der hjælp at hente i den fremragende og meget grundige lærervejledning.