Anmeldelse Dansk mellemtrin
0   92

Grammatik - learning by doing

Et anderledes træningsmateriale, der forsøger at gøre grammatik sjovt og vise, hvorfor det skal trænes.

Grammatikkrydsord

Fakta


Titel
Grammatikkrydsord

Pris
525

Sider
75

Type
4.-5.

Forlag
Forlaget Graff


Pris
525

Sider
89

Type
5.-6.

Sammensætningen er ret speciel, når det gælder et helt materiale, som er opbygget efter grammatisk progression. Hæfterne adskiller sig herved fra en række andre supplerende materialer til dansk grammatik.

Artiklen fortsætter under banneret

Læreren vælger, hvilke opgaver de enkelte elever skal arbejde med for at opnå forståelse af ordklasser og deres bøjning. Der trænes i det første hæfte mest i forståelse af ordklasser og i bøjning af navneord, udsagnsord og tillægsord. I det andet hæfte uddybes stoffet fra det første hæfte. Desuden gås der mere i dybden med sætningens led, der arbejdes med grammatiske stavelser, og der er stof om andre ordklasser.

Her findes ikke de lange redegørelser. Vi har at gøre med learning by doing, idet eleverne skal finde sætningsled og bestemte ord, som skal sættes ind i forskellige former for krydsogtværser. Der skal tænkes og forstås, mens man arbejder, og opgaverne giver i sig selv et hint om, hvorvidt man er på rette vej. Et redskab til lærerne er løsningsark bag i hæfterne og et skema til overblik over elevens arbejde med stoffet.

Opgaverne indeholder alt andet end en lang række gentagelser af de samme fænomener. Således skal eleven på en bestemt side finde udsagnsled i en sætning, i den næste sætning søges grundleddet, så gælder jagten omsagnsled til grundled, så genstandsled og så videre. Efter elleve forskellige spørgsmål skal eleven generalisere og svare på, hvilken ordklasse de fundne løsningsord tilhører.

Jeg kan godt lide materialets vinkel, at beherskelse af grammatik kræver forståelse og træning. Der er illustreret med nogle enkelte stregtegninger i en humoristisk stil, men der er ikke strøet sukker på den kendsgerning, at her arbejdes med et vigtigt stof, som skal trænes og læres. Opgaverne minder mig om matematikopgaver, og sådan nogle kan de fleste elever godt se en mening med at løse. Desuden tiltaler det mig, at man bygger på, at nogle elever behøver en del træning, mens andre ret hurtigt forstår, hvordan reglerne er for at udtrykke sig på et korrekt dansk. De elever kan så arbejde med helt andre felter inden for faget dansk.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.175 andre er allerede tilmeldt