Uskolet

Forandringsforskrækkede uddannelsesinstitutioner enige om ikke at fusionere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stik imod tendensen i undervisningssektoren for tiden har to uddannelsesinstitutioner netop valgt ikke at fusionere.

»Ja, det kan måske virke gammeldags«, kommenterer en repræsentant fra den ene ledelse, »men eventuelle fordele ved en sammenlægning syntes ikke rigtigt opvejet af de mange positive ting, der var ved at forblive hver vores institution«.

Det er, hvad de involverede kalder »smådriftsfordele«, der er baggrunden for beslutningen: »Vi har hver vores identitet, vi gør tingene på hver vores måde i dagligdagen. Vi har forskellige studiemiljøer, forskellige ordninger for eksempel i forbindelse med skemalægning og praktik - og så er både studerende og ansatte egentlig bare godt tilfredse med, hvordan tingene fungerer. Så selv om vi ved at fusionere måske kunne flytte ind i en farlig flot kæmpebygning og kalde os noget med campus, der skulle udtales på engelsk, ja, så er vi altså blevet enige om den her model«, forklarer den ene leder og tilføjer: »Og heldigvis er der jo ikke noget, der forhindrer os i fortsat at samarbejde«.