Der er i alt 120 skoler, der er blevet tilbudt at deltage i præmiepuljeprogragrammer, hvoraf 16 procent har takket nej.

Skoleleder: Modtageklasser kan koste os præmiepenge

Skoleleder på Kattegatskolen i Norddjurs Kommune Allan Vestrup beder en bøn til undervisningsminister Merete Riisager om, at elever i modtageklasser ikke indgår i præmiepuljeopgørelsen. Opdateret med svar fra ministeren.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kattegatskolen i Norddjurs Kommune er én af de omkring 100 folkeskoler, der har tilmeldt sig regeringens omdiskuterede præmiepulje, hvor fagligt udfordrede skoler kan få en gevinst på mellem 1,3 og 1,5 millioner kroner årligt. Pengene ryger dog først ned i skolens og kommunens lomme, hvis de formår at reducere antallet af elever, der får et karaktergennemsnit på under 4 i dansk og matematik med 5 procent om året i de 3 år, der er afsat en pengepulje. 

Her er de 120 skoler, som kan få del i Løkkes 'præmie'-millioner 

I programmet for løft af de fagligt svageste elever indgår modtageklasserne. Det har fået skoleleder på Kattegatskolen Allan Vestrup til at reagere i form af et brev til undervisningsminister Merete Riisager og Undervisningsudvalget, hvor han beskriver, hvorfor det af flere årsager er uhensigtsmæssigt, at modtageklasser indgår i elevgrundlaget.

"Af naturlige årsager kan det ikke forventes, at børn, som lige er ankommet til landet, og som ingen skoleerfaring har, kan gå op og opnå et karaktergennemsnit på 4 i dansk og matematik. Det siger sig selv", forklarer han. 

Lotteri: Skolerne kan få præmiepenge uden indsats 

Han uddyber, at de på Kattegatskolen har 11 elever mellem 13 og 17 år i den ældste modtageklasse. Disse elever er primært børn af syriske flygtninge og østarbejdere, som ikke har opholdt sig i landet i lang tid og derfor er sprogligt udfordrede.

"Vi har selvfølgelig oplevet succeshistorier, hvor elever i modtageklasserne får en høj gennemsnitskarakter. Men generelt har vi på Kattegatskolen at gøre med modtageelever, som både kan være analfabeter eller ikke taler dansk, fordi de lige er kommet til landet. Den sidst indskrevne elev, vi har fået, har været i landet i 3 måneder", siger han. 

Han pointerer at det er et urealistisk mål, at denne elev vi gå op til afgangsprøven og få et karaktergennemsnit på 4 eller derover.

Dumpekarakter til Løkkes præmiepulje

Det er et praktisk problem

Allan Vestrup forklarer, at de ligesom 100 andre skoler, har meldt sig til programmet, fordi de har brug for at løfte elevernes karaktergennemsnit. Samtidig er Norddjurs en kommune, som kunne have godt af et økonomisk skub. Selvom han ikke bryder sig om det signal, pengepuljen sender med en økonomisk gulerod, fremhæver han, at det er en helt anden problematik, at modtageklasserne indgår i elevopgørelsen på skolen.

"Det er et praktisk problem.  I øjeblikket har vi eksempelvis tre ud af de sent indskrevne elever, som principielt hører til et andet skoledistrikt. Men modtageklasser på Kattegatskolen er en kommunal opgave. Det er derfor dybt uhensigtsmæssigt, at de skal indgå i elevgrundlaget".

Kattegatskolen forventer, at fire ud af de 11 elever fra modtageklassen vil blive indstillet til afgangsprøven, men forventer ikke, at de vil opnå et karaktergennemsnit på 4. Resten har ikke de sproglige og faglige kompetencer til at gå op.

På et møde for skoler, der deltager i præmieprogrammet, har flere skoleleder tidligre gjort undervisningsminister Merete Riisager opmærksom på problemet med de nyankomne elever. Dengang sagde hun, at hun ville tage udfordringen med tilbage til ministeriet.  

"Det tager vi med hjem og overvejer. Jeg kan ikke love jer, at vi gør noget anderledes, men det er hørt og forstået", sagde hun.

Folkeskolen.dk forsøger at få svar fra Undervisningsministeriet på, om man vil ændre på, at modtageklasserne indgår i præmiepuljeopgørelsen.

Skoler til Riisager: Modtageelever kan koste os puljepengene

Opdateret 8/2: Redaktionen har modtaget dette svar fra undervisningsminister Merete Riisager:

"Det er rigtig godt, at skoleledere og andre henvender sig, hvis de oplever udfordringer eller problemer. Som jeg sagde til arrangementet, vender jeg det gerne med ministeriet, og den proces er fortsat i gang. Jeg forventer at komme med en tilbagemelding inden for kort tid".