Debat

Bevar fagligheden – skriv under

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er de sidste tre år kun blevet uddannet et fåtal lærerstuderende inden for de praktisk-musiske fag. Der vil for den kommende tredje årgang på læreruddannelsen ved University College Sjælland igen ikke blive oprettet hold med billedkunst, musik og materiel design. Læreruddannelsen på de små provinsseminarier bliver efterhånden kun betragtet som et regneark og ikke som en flok passionerede mennesker, der vil deres fag.

Mange studerende (dimittender 2012) har valgt billedkunst som 0.6-fag til næste år. Men selv om mange har meldt sig til, vælger administrationen for University College Sjælland stadigvæk, at man ikke opretter faget. Musik er ligeledes ramt. Her er der kun tilmeldt fire studerende, og faget udbydes hverken i Roskilde eller i Vordingborg. Det betyder, at der sidder potentielle musiklærerstuderende, der ikke engang har haft muligheden for at vælge musik som linjefag. Materiel design har heller ikke været udbudt i år.

Med kun cirka 90 studerende på vores årgang kan vi også til næste år skyde en hvid pil efter at få oprettet praktisk-musiske fag med 15 studerende på hvert hold.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der findes naturligvis andre fag, som vi, der er i »fagklemme«, kan vælge. Men gennem hele uddannelsen får vi fortalt, at vi skal blive autentiske lærere. Hvordan kan vi det, når vi har valgt vores linjefag, fordi det var det fag, der var tilbage? Flere vælger at flytte til Jylland - altså at rive rødderne helt op og skifte landsdel - for at få de ønskede linjefag. Andre stopper helt på læreruddannelsen.

Hvis ikke den lappeløsningskultur, der er skabt, stopper, ser fremtiden således ud for provinsskolerne og læreruddannelserne i provinsen: Færre lærere, der underviser i deres linjefag, og lukkede læreruddannelser.

Hjælp os med at råbe op. Skriv under på www.bevarfagligheden.skrivunder.dk

Forkortet af redaktionen

Powered by Labrador CMS