Debat

Kausalitet, motion og coaching

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er prisværdigt, når en skole råber vagt i gevær, i forbindelse med at børn mistrives.

Men det er farligt uden en grundigere undersøgelse at hævde, at der er en kausalitet mellem forskellige faktorer.

Det er artiklen »Fra selvmordstanker til læringslyst« i Folkeskolen nummer 7 et eksempel på. Læserne får det indtryk, at skolen kan afhjælpe børns psykiske problemer med motion.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg vil ikke påstå, at det er usandt; for det ved jeg ikke. Men der kan være mange andre faktorer, der kan påvirke et undersøgelsesresultat, når man foretager et eksperiment som dette.

Artiklen nævner ikke det store fokus, der er på den enkelte elev i eksperimentet. Vi ved, at opmærksomhed og anerkendelse fra voksne er vigtigt i forbindelse med udvikling af et positivt selvværd hos børn. I det omtalte projekt har der været øget opmærksomhed på den enkelte elev ved, at der er udarbejdet en sundhedsprofil og konditest, og alle har haft individuelle samtaler. Eleverne har også modtaget ­coaching, hvor de har sat sig mål for det liv, de vil leve, og det, de vil lære. Kunne man forestille sig, at disse faktorer også har influeret positivt på resultatet?

Overskriften på denne artikel kunne dermed også have været: »Individuel coaching fremmer børns selvværd« eller »Øget opmærksomhed på den enkelte elevs livsvilkår fremmer hendes læring«.

Artiklen kunne betyde, at flere skoler, uden at reflektere over, hvorfor et tiltag som dette har været effektfuldt, indfører motion to gange ti minutter om dagen uden også at inddrage »coaching-delen«. Disse skoler ville måske ikke opnå samme positive resultater som Vrejlev-Hæstrup Skole.

Måske kan man ikke stille disse krav om at reflektere til journalister, som ikke har en pædagogisk eller psykologisk baggrund, men det kan man til fagfolk i skolen.

Svar

I artiklen » Fra selvmordstanker til læringslyst« skriver vi om en lang række tiltag i et intensivt projekt i 8.-klasserne på Vrejlev-Hæstrup Skole. Vi skriver om, hvordan mange elever før projektet vurderer deres liv som dårligt, mens mange efter projektet beskriver deres liv som godt.

Vi skriver ingen steder, at der er direkte kausalitet mellem daglig motion og elevernes opfattelse af deres eget liv. Projektet foregik for tre år siden og var medvirkende til, at skolen i dag har daglig motion i overbygningen. Det er det, vi beskriver i artiklen »Motion tager tid - men er en god investering«.

Redaktionen