Debat

Skolevejlederen i central rolle

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye skolevejlederrolle vil betyde, at vejlederen i sin fremtidige rolle vil stå som en central person, eleverne får nær kontakt til. Meget indikerer en væsentlig forskydning af ansvarsfordelingen af vejledningsopgaverne fra klasselæreren til skolevejlederen, der tillægges den personlige vejledningsforpligtigelse af alle elever fra 6.-10. klasse, herunder ansvaret for, at eleverne får udarbejdet individuelt tilpasset uddannelsesbog og uddannelsesplan.

De udvidede arbejdsopgaver skal sikres de nødvendige tidsmæssige ressourcer. I takt med kravet om styrket vejledning bør DLF seriøst arbejde på at gøre skolevejlederne til funktionslærere.

Den nye bekendtgørelse skal bruges til at sikre kvalitet og professionalisme i vejledningen. Det må være enhver kommunalbestyrelses pligt at skaffe de nødvendige ressourcer hertil. Ligeledes må det forventes, at DLF drager omsorg for at sikre skolevejlederne arbejdsforhold, som tilgodeser den væsentlige udvidelse af skolevejledernes arbejdsopgaver, der er lagt op til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skolevejledningen skal varetages af veluddannede, engagerede lærere med god kontaktflade til de unge og forældrene. Skolelederne må i samråd med skolekonsulenten drage omsorg for, at vejledere placeres på poster, hvor de unges fremtidsudsigter og livskvalitet sikres optimalt. Det må have høj prioritet i alle kommuner og skoler at sikre implementeringen af principper for en velanskreven vejledning, hvor etik, kvalitet og engagement bliver til gavn for de unge og samfundet.

Skolens vejledning må ikke misbruges som politisk styringsinstrument til at få unge på de 'rette hylder'. Kvalitet i vejledningen bygger i høj grad også på etikken som helt afgørende medspiller.

Per Rye

formand for Tandhjulsforeningen