Debat

F2000-forventningerne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et læserbrev fra Peter Hess i Folkeskolen nummer 38 giver anledning til at præcisere foreningens formål med at deltage i samarbejdet med Undervisningsministeriet og Kommunernes Landsforening om 'Folkeskolen år 2000'.

Som bekendt besluttede en enig kongres i 1997, at vi i DLF, som repræsenterer de 60.000, der arbejder i skolen, skal være aktive deltagere i spillet om værdigrundlaget og målene for al den her kvalitetsudvikling - og ikke sidde som skræmte tilskuere og håbe på, at det er en modedille, der går over.

Som en naturlig konsekvens vedtog en ligeledes enig hovedstyrelse at sige ja til F2000-projektet. Og den enighed har vi haft held til at holde, selv om visse af fokuspunkterne kan virke kontroversielle. Det har vi heller ikke været i tvivl om. Men netop derfor har vi følt os forpligtede til at arbejde for vores interesser - i stedet for bare at klynke over tidens fortrædeligheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Computeren er nu engang opfundet og med den en accelererende globalisering og fokusering på videnssamfundets nødvendige kompetencer. De internationale læse- og matematikundersøgelser er en realitet, og regeringen har tilmeldt Danmark til de næste 'OECD-verdensmesterskaber' i år 2001.

Det er blandt andet en del af baggrunden for, at 'regnedrengene' i Finansministeriet har forsøgt at styre Undervisningsministeriet hårdere over mod målbar resultatvurdering. Og nogle af forligspartierne var direkte ved at springe fra folkeskolelovsforliget og ville genindføre niveaudelingen. Det var også en del af baggrunden for, at kommunerne følte behov for at kunne dokumentere kvaliteten i 'deres' skolevæsener.

Vi tog handsken op i forvisning om, at vi kan tåle at blive kigget i kortene. Og klarere mål og relevant dokumentation kan bruges i vores kamp for en god skole for alle og et ordentligt arbejdsmiljø. Det er betydeligt mere hensigtsmæssigt end mere eller mindre tilfældige sammenligninger og formodninger. Samtidig var det magtpåliggende for os at få fastholdt folkeskolelovens formålsparagraf i hele sin kompleksitet - netop for at modvirke genindførelse af den 'terpeskole', som Peter Hess også skriver, han frygter.

Derfor synes vi også, at det er positivt, at regeringen har været med til at udvide sigtet med de næste OECD-sammenligninger, så de skal omfatte de mere kreative kompetencer. Derfor arbejder vi så ihærdigt for mangfoldigheden og for fornuftige mål for progressionen i undervisningen. Og derfor søger vi naturligvis også at få indflydelse på det nye Danmarks Evalueringsinstitut i tide.

Og vi ved også godt, at der er snævre grænser for, hvad der kan og skal testes og måles. Men alt kan faktisk evalueres, hvis der kan opnås enighed om kriterierne. Det er lige netop dem, vi skal påvirke ved at deltage.

Derfor er vi da heller ikke på nogen måde gået ind for de indskrænkninger, redaktøren af Folkeskolen tillagde os i sin leder - og som Peter Hess prøver at koge suppe på.

Jørgen Stampe

medlem af DLF's hovedstyrelse og formand for

Pædagogisk Udvalg