Debat
0   209

Undervisningsassistenter – et spareprojekt

Det er magtpåliggende for regeringen og Dansk Folkeparti sammen med Socialdemokraterne og De Radikale at få undervisningsassistenter ind i folkeskolen. Deres opgave skal være at støtte de urolige børn og læse med de svage. Fakta er, at politikerne ønsker ufaglærte lærere i skolen til at varetage opgaver, der som minimum kræver fire års uddannelse og års erfaringer for at kunne løse kvalificeret.

De første ikke-uddannede assistenter er allerede begyndt deres arbejde ude på skolerne. Foruden manglende uddannelse har en undervisningsassistent ingen forberedelsestid. Sammenholdt med KL's økonomiske rammer og behov for at finde mulige besparelsesområder passer det som fod i hose.

Artiklen fortsætter under banneret

Politikerne argumenterer med Finland som modelland for at få assistenter ind i skolen. Men Finlands succes i Pisa-undersøgelserne er langt mere nuanceret end blot brugen af ufaglært arbejdskraft. I Finland har man skolemad, der er tidlig læseindsats og læsestøtte i alle fag, og ikke mindst arbejder lærerne med bogsystemer, der understøtter undervisnings-differentiering.

Forbundet Fag og Arbejde, FOA, ønsker et etårigt kursus - og at AMU-centrene følger trop og udbyder fådageskurser - for at blive undervisningsassistent i folkeskolen.

Som undervisningsassistentbegrebet er introduceret i Danmark - med manglende pædagogisk sammenhæng - er det alene et besparelsestiltag, som vi ikke kan være bekendt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ