Stort projekt skal fremme tosprogedes interesse for naturfag

Fem folkeskoler i Odense deltager i et projekt, som med netværk, efteruddannelse af lærere og samarbejder mellem skoler og virksomheder skal få især tosprogede elever til at interessere sig mere for naturvidenskaben.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projektet er et samarbejde mellem Dansk Naturvidenskabsformidling, Odense Kommune og Industriens Fond, som støtter med 8,5 millioner kroner. Målet er at få flere tosprogede unge til at vælge en naturvidenskabelig ungdomsuddannelse og forbedre deres færdigheder inden for faget.

"Gennem blandt andet efteruddannelse af lærere, etablering af forskellige netværk, og via samarbejder med forskellige virksomheder i lokalområdet vil vi forsøge at skabe en naturfagsundervisning, som forhåbentlig appellerer lidt mere til eleverne, end den de kender i dag", siger konsulent i Dansk Naturvidenskabsformidling Karin Mortensen.

Samarbejder med virksomheder har flere fordele

Virksomhedssamarbejderne kunne for eksempel være praktiske samarbejder, hvor virksomheder stiller materialer, lokaler eller foredragsholdere til rådighed for eleverne eller medvirker i mentorordninger. Det kan også være at en virksomhed tænker relationen til den lokale folkeskole ind i en rekrutteringsstrategi.

"Inden for den naturvidenskabelige verden har man råbt på skole-virksomhedssamarbejder i flere år. Der både er et anvendelsesperspektiv - at det bliver mere relevant for børn og unge at lære om naturfag, når man kan se, hvordan det anvendes i det virkelige liv. Og fordi der er nogle virksomheder, som har behov for naturvidenskabeligt uddannede unge, og måske skulle de tage et ansvar for at vise, hvad man kan bruge en naturvidenskabelig uddannelse til", siger Karin Mortensen.

Skolers og læreres ønsker skaber indholdet

De fem skoler i projektet er Højstrupskolen, Provstegårdskolen, Risingskolen, H.C. Andersen Skolen og Kragsbjergskolen, og projektet følger de elver, som starter i 6. klasse i skoleåret 2010/11.

De bærende elementer i projektet er netværk, efteruddannelse af lærerne og skole-virksomhedssamarbejder, men præcis hvordan projektet skal forløbe, og hvad det skal bestå af, er endnu ikke fastlagt.

"Alt hvad der kommer til at ske i projektet skal udspringe fra en dialog med lærerne om, hvad de har behov for, for at vi i fællesskab kan nå hen til et fælles mål i 2015 om, at vi gerne skal se nogle flere af de unge mennesker i naturvidenskabelige uddannelser", siger Karin Mortensen.

Naturvidenskabelige ambitioner i tosprogede familier

Projekt Isi 2015, som står for innovation, science og integration, fokuserer særligt på de tosprogede elever, og det skyldes i følge Karin Mortensen, at mange undersøgelser har vist, at naturfag ofte har en høj status i mange tosprogede familier.

"Mange forældre har dejligt store ambitioner på deres børns vegne om, at de skal være ingeniører, læger, tandlæger, laboranter eller noget lignende. Vores antagelse er, at de naturvidenskabelige fag har så høj status, fordi de er så målbare. Derfor tænker vi, at det også er en måde at få forældrene mere på banen og en mulighed for at påvirke de unge fra flere forskellige sider".

Mere end et projekt

Hensigten er, at projektet skal forankres på de medvirkende skoler, og også andre skoler skal have gavn af erfaringerne.

"Projektet skal ikke dø, når konsulenterne går fra det. Målet er, at vi kan forankre det på skolen, som får nogle didaktiske værktøjer og metoder at arbejde med, når projektet lukker, så de får lyst til at fortsætte med det, fordi det fungerer godt. Målet er også, at vi får stablet nogle netværk på benene, og at der er det lokale ejerskab", siger Karin Mortensen.

Erfaringerne vil også blive offentliggjort undervejs i projektet. For eksempel på nogle statuskonferencer, hvor beslutningstagere og lærere fra andre kommuner er inviteret. Desuden vil alle rapporter og materialer blive offentligt tilgængelige.