Debat

Uanstændig kronik om folkeskolelærerne

Indlæg bragt i Berlingske d. 2. juli 2017 som svar på groft generaliserende angreb på folkeskolen i Berlingskes kronik d. 23. juni 2017. Kronikken kan læses efter mit indlæg ved at klikke på vedføjede link.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kronikken 23.06 af Henrik Høeg: Farvel, folkeskole – dø i fred er et uanstændigt angreb på de danske folkeskolelærere og deres ledere. Beskrivelsen af forholdene er en virkelighed set gennem paranoide øjne. Dens grove generaliseringer er med til at fastholde lærerstanden og folkeskolen i fordommenes pseudovirkelighed.

Den adfærd, som HH kritiserer, er foranlediget af de reformer folketinget besluttede på skoleområdet i 2013. Enten er HH uvidende eller negligerer fakta. Men uvidenhed er ingen undskyldning - og fakta forplumrer bare budskabet!   

At være kritisk lærer er ikke det samme som at modarbejde skolen, som HH påstår. Kritik af et system fører ofte til forbedringer. Desværre er kritik blevet et fyord for offentligt ansatte, og lærerne lever ikke i en konsekvensfri verden som postuleret af HH. Det har mange lærere måtte sande.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det må konstateres, at HH ikke har fulgt med i timen, for så havde han rettet kritikken mod KL og folketingets politikere, som desværre har kastet folkeskolen ud i en dødsspiral, som kun kan standses, hvis de snart kommer til fornuft og retter op på både skolereform og arbejdsvilkår. Lærerne arbejder bare efter de givne retningslinjer! 

Indsigt før man ytrer sig er desværre ofte en mangelvare, og det er Henrik Høegs kronik et godt eksempel på - men det gør selvfølgelig debatten mindre spændende!

Efterskrift:

Har Høeghs børn slet ikke haft nogle positive oplevelser i folkeskolen?

Lærerne obstruerer og skaber negativitet og dårlig undervisning, postulerer HH. Da jeg og min kone gik på pension, stiftede vi foreningen Skolens Venner, som tilbyder skolerne frivillige skolevenner til at ”give en hånd med” nogle timer om ugen i en klasse. Tilbagemeldingerne fra dem er uden undtagelse, at de er begejstret over, hvor dygtige og engagerede lærerne er. Når først de oplever skolen indefra, får de et helt anderledes positivt syn på virkeligheden end det, de kender fra medierne. Jeg vil gerne invitere Henrik Høeg med ud som skoleven!