Anmeldelse

Digital dannelse

Digital dannelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Digital dannelse - er det nu også noget, skolen skal tage sig af? Er det ikke mere end rigeligt, at vi skal lære eleverne it-håndværket og integrere it i fagene? Og hvad indebærer digital dannelse egentlig?

Fakta:

Titel: Digital dannelse

Forfatter: Lotte Nyboe

Pris: 249 kroner

Sider: 230 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Frydenlund

Denne udgivelse belyser, hvordan børn og unge udnytter de digitale medier som en væsentlig læringsresurse i hverdagen. Den påpeger, at mediebruget i fritiden er væsentlig bredere og langt mere avanceret end mediebruget i skolen. Og den diskuterer, hvilke konsekvenser det får for elevernes mulighed for at erhverve sig de nødvendige digitale kompetencer. En digital kompetence defineres både som en konkret mediefærdighed og som en evne til at kunne anvende de digitale medier på en kreativ og kritisk måde.

Lotte Nyboe definerer således digital dannelse som en digital funktionel kompetence, der gør den enkelte i stand til at handle i en digital globaliseret mediekultur. Hun argumenterer for, at skolen skal tage medansvar for elevernes digitale dannelse ved at udvikle en konvergerende mediepædagogik, der kan bygge bro mellem formelle og uformelle læreprocesser, mellem elevernes fritidsbrug og undervisningen. En mediepædagogik, der tager afsæt i hele den digitale medieverdens teknologiske og kulturelle kompleksitet og ikke kun, som hun mener, skolen gør i dag, nøjes med at indføre eleverne i selektive it-værktøjer.  

Skolen skal inddrage digital produktion og æstetisk læring i undervisningen. Bogens sidste kapitel giver et helt konkret bud. Digital dannelse er i høj grad noget, skolen skal tage sig af.