Debat

Kunst og kultur, nyt fag ?

Kritik, refleksion, nye perspektiver, provokation og nytænkning. Tror Alternativet ikke at disse elementer indgår i de nuværende fag?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Håndværk og Design er et vigtigt fagområde, derfor glædede vi i foreningen os over undervisningsminister Merete Riisagers udtalelse om, at hun vil ændre på elevernes uddannelsesparathedsvurderinger, således at det ikke kun er de boglige, men også elevernes praktiske og håndværksmæssige evner, der skal vurderes. Det er godt, at der igen kommer fokus på de håndværksmæssige evner, men hvor ville jeg ønske, at det blev fulgt op af at gøre Håndværk og Design til obligatorisk fag fra 4.-9. klasse, således som foreningen ønskede, så ville vores elever nemlig have en reel mulighed for at udvikle deres praktiske og håndværksmæssige evner.

 Nu kommer Alternativet så med et forslag om et nyt fag Kunst og Kultur, som skal erstatte musik, billedkunst, sløjd, håndarbejde og delvist samfundsfag.

Ufatteligt at der nu igen tænkes på at bringe nye fag ind i skolen, der arbejdes hårdt på at implementere de tiltag, der kom i forbindelse med reformen. I mange kommuner kæmpes med at få indrette lokaler, så der er mulighed for at opfylde fælles forenklede mål for H&D. Mange lærere har været sendt på efteruddannelseskurser. Har Alternativet overhovedet tænkt på, hvor ressourcerne til mere nyt skal komme fra? Og er der tænkt på, hvad sådanne ændringer vil betyde i læreruddannelsen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Lærerne har brug for ro til at få de nye tiltag til at virke, så vi kan få en god skole.  

Alternativet skriver: ” Udover at kunst og kultur er vigtig for at stimulere børn og unges medfødte kreativitet, kan undervisningen fungere som et centralt element i den brobygning, som kun bliver vigtigere i en tiltagende globaliseret verden ved at fremme kritik, refleksion, nye perspektiver, provokation og nytænkning”. De elementer er mig bekendt inde i enhver undervisers planlægning.

Til april kan den faglige forening Håndværk og Design fejre et års fødselsdag, arbejdet med at danne den nye forening har stået på i årevis, men nu lykkedes det i det samme år, som faget håndværk og design(H&D) blev obligatorisk i folkeskolen.

Vi har i forbindelse med et-årsdag en sammensat et flot og inspirerende program til en konference den 21.-22. april, 2017, som enhver underviser i H&D kan få glæde af at deltage i:

Så er rammen sat – et eksemplarisk forløb til H&D undervisningen

Dagen indledes med foredrag af professor Lene Tanggaard om kreative børn og den målstyrede undervisning, efter dette indspark kan man vælge imellem 8 forskellige workshops indenfor forskellige håndværksområder, efterfulgt af en fællesstillet designopgave.

Se mere på http://haandvaerkogdesign.dk