Kæmperapport stiller spørgsmål ved det engelske skolesystem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fire- og femårige engelske børn undervises i læsning og regning og trænes i at stille op på rækker, sætte sig pænt ned og tie stille. Men der er ingen beviser for, at et barn, der lærer i undervisningslektioner frem for gennem leg, klarer sig bedre på lang sigt. Tværtimod viser internationale undersøgelser, at i 14 ud af 15 lande, der klarer sig bedre end England i en international læseundersøgelse, begynder børn først i skole som seks- eller syvårige. Derfor gør en stor Cambridge University-rapport nu op med blandt andet skolestart i fire-femårsalderen.

Forskerne bag rapporten tror ikke på, at forældre vil ønske at holde deres børn hjemme, til de er seks - eller for den sags skyld at det vil være godt for alle børn. Men de anbefaler, at man rent symbolsk hæver skolestartsalderen til seks år, og at skolerne så tilbyder god legebaseret pædagogik til de mindre børn.

Forskerne går også til angreb på den massive brug af test, prøver og de såkaldte liga-tabeller over skolernes testscorer.

»Nationale test fører til 'teaching to the test', og selv forældre koncentrerer deres opmærksomhed om de områder, der bliver testet. Men det varer ikke ved, for det er ikke testningen, der hæver niveauet - det gør god undervisning. Skævvrider testene undervisningen og læseplanen, som evidens fra denne og andre undersøgelser viser, kan det derimod sænke det faglige niveau«, hedder det i pixi-versionen af det store The Cambridge Primary Review, som 100 forskere finansieret af den private fond Esmée Fairbairn Foundation har brugt tre år på.

Den samlede rapport kan bestilles på www.primaryreview.org.uk, hvor man også kan finde resumeer og pjecer om anbefalingerne. Desuden er der en grundig dækning af rapportens indhold i the Guardian, 16. oktober 2009 - se educationguardian.co.uk