Anmeldelse

Lærerens kommunikation

Grundbog til praktikfaget på læreruddannelsen

Undervisning er kommunikation - og intet andet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærerens kommunikation" er en meget interessant bog om læreres væsentligste arbejde og samtidig en bog om et meget underbelyst felt. Det, vi kalder for undervisning, består nemlig grundlæggende af kommunikative situationer. Lærere anvender sprog i skolen. Lærere kommunikerer med krop og stemme, og eleverne afkoder læreres kommunikation.

Fakta:

Titel: Lærerens kommunikation

Forfatter: Henrik Balle Nielsen, Merete Munkholm, Peter Fregerslev

Pris: 198

Sider: 189

Forlag: Samfundslitteratur

Naturligvis arbejdes der med kommunikation andre steder i læreruddannelsen, for eksempel i området pædagogik og lærerfaglighed, men her lægges der op til fordybelse og grundighed. Bogen er en studiebog, som bør bruges i læreruddannelsens praktikfag, og når de studerende er i praktik på en konkret skole i vejledningssamtaler mellem de studerende og deres praktiklærere. "Lærerens kommunikation" er en grundbog, også alle praktiklærere vil have gavn af at læse.

"Plottet" er sammenkoblingen af viden fra fagområdet kommunikationspsykologi, som alle studerende møder i modulet "Elevens læring og udvikling", og viden fra fagområdet retorik, som alle lærerstuderende desværre ikke længere møder på læreruddannelsen. Bogen er bygget op omkring en række små cases – billeder fra skolehverdagen, hvor læseren møder Jens, Anne og Andreas, der er lærerstuderende, i udvalgte undervisningssituationer. Situationer, der åbnes op for læserens blik gennem mødet med udvalgte teorier. Det er velfungerende og eksemplarisk i forhold til de prøver, der knytter sig til praktikfaget på læreruddannelsen.

Særligt interessant er kapitlet om iagttagelse, analyse og vurdering – bogens kapitel 2 – der handler om anvendelse og analyse af de konkrete videooptagelser af kommunikationssituationer fra undervisningen, som mange lærerstuderende laver i deres praktikperioder. Her tilbyder de tre forfattere to gode modeller til iagttagelse og analyse, som mange lærerstuderende kunne have gavn af at bruge. Bogens store styrke er dens mange modeller og visualiseringer af svært teoretisk stof, der lægger op til øvelser på læreruddannelsen og brug i praktikperioderne. "Lærerens kommunikation" er et godt bud på en grundbog til praktikfaget.