Debat

Bekæmp kaos, Bevar fagene

Rul det ødelæggende tiltag med fællles naturfagseksaminer tilbage og bevar fagene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bekæmp kaos, Bevar fagene

Mens jeg selv var ved at afslutte mit engagement i folkeskolen, hørte jeg mine stakkels kolleger tale om det; man vil slå eksamen i fysik/kemi, biologi og geografi sammen med seks såkaldte fællesfagliglige fokusområder - smag på ordet - med tilhørende vidtløftige elevprojekter.

Skolereformen er kun lige kommet i gang. Uafhængigt af, hvad man mener om den store reform, må man kunne indse, at flere pludselige reformer er det sidste skolen har brug for nu.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Naturfagene er på mange måder blevet stedmoderligt behandlet i årtier, og det ville være et langt bedre idé at tilføre de enkelte fag flere timer og ressourcer.

Udover det dårligt valgte tidspunkt, dur den fællesfaglige tilgang ikke af andre årsager:

Det er et organisatorisk mareridt at passe skemaer, fagteams og klasseteams ind, og en høj stressfaktor hos de implicerede lærere øger ikke kvaliteten af undervisningen og dermed elevernes indlæring. Hertil kommer det upraktiske faktum, at man skal være linjefagslærer i fysik/kemi for at måtte bruge  fysiklaboratoriet. Det er også et problem, at geografi meget let bliver underprioriteret, fordi de fleste lærere har svært ved at koble det med de to andre fag. Biologi spiller umiddelbart spiller bedre sammen med fysik/kemi. Det skyldes blandt andet at geografi både er natur- og kulturgeografi. Det sidste ville jo gå tabt i en samlet naturfagsprøve. Hvis man således vil undgå en lignende katastrofe som faget orientering i sin tid blev, skal geografi have en væsentlig og selvstændig rolle som skolefag. At eleverne faktisk også får brug for at forstå faggrænserne i deres videre forløb, har man tilsyneladende helt ignoreret.

Der er altså allerede her en række vægtige grunde til at rulle tiltaget tilbage, men jeg er ikke engang nået til den væsentligste grund, nemlig at store fællesfaglige temaopgaver er abstrakte og uoverskuelige for eleverne.

Opfattelsen blandt skrivebordsgeneralerne på bjerget må nok være at tiltaget med at slå naturfagseksaminer sammen vil motivere en bestemt type uinteresserede elever bedre. Men det vil snarere få dem til at stå helt af. Man kunne nøjes med at åbne projektmuligheder for de særligt dygtige elever og sørge for bredden med omhyggelig indlæring af  metoder og begreber indenfor de eksisterende faggrænser. Man kan sagtens lave spændende og motiverende naturfagsundervisning indenfor disse grænser.

Rul af disse grunde dette ødelæggende tiltag tilbage bevar fagene.