Debat

Rystende oplevelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er noget af en rystende oplevelse at læse om Anders Bondo Christensens modtagelse af gaven på Sorø Akademi fra A.P. Møller.

Der skal være plads til talenterne i skolen- de skal ikke tages ud.

For år tilbage var der en undervisningsminister, der sagde: »Hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nu kommer den så igen, denne gang fra formanden for DLF.

Skal det gennemføres hele vejen rundt, så skal Team Danmark ikke pleje vore talenter med henblik på medaljer til De Olympiske Lege eller verdensmesterskaber. Har jeg forstået ret?

Vores elever skal ikke anspores ved at udtages til olympiade i fysik, matematik med mere. De skal kunne det hele i klassen alle sammen og være i stand til at deltage på lige fod alle steder.

Nu er jeg så gammel og har altid været fysisk handicappet, men jeg kan forstå, at det efter Bondos mening har været en fejl, at brødrene Laudrup har været udtaget til landskamptræning. Jeg skulle have været udtaget på linje med dem til landskamptræning.

Det kan ikke være hele hovedstyrelsens holdning, for så er den gal. Så er vort uddannelsessystem som en klat budding, der blævrer, men ikke rører sig ud af stedet.

Hvis ikke Anders Bondo vil sige: »Tak, hr. Møller«, så vil jeg på kommende generationers vegne hermed gøre det.

Formanden med sin forargelse ved ikke, hvilket ben han skal stå på, og han har jo ellers så mange.

Svar

Små slag, små slag!

Jeg står gerne ved udtalelsen om, at der skal være plads til talenterne i folkeskolen, og jeg tror ikke på, at det skal ske ved, at de tages ud af undervisningen. Begrundelsen er den enkle, at blandt andet OECD på baggrund af et meget stort datamateriale fra skoler over hele verden entydigt har konkluderet, at den udelte skole giver de bedste rammer for, at flest muligt får det bedste udbytte af undervisningen. Men det er heller ikke det, der er ideen med centret i Sorø, som ministeren skriver, og min udtalelse faldt da også i en anden anledning.

Jeg synes, det er glimrende, at der er spændende tilbud til særligt naturfagsinteresserede, ligesom jeg synes, det er glimrende med sprogrejser, sprogskoler og så videre.

Jeg har heller ikke det mindste imod, at elever deltager i olympiader og lignende. Jeg har selv rejst rundt med et lille videoklip med elever fra Karise Skole, der vandt OL i skolefag. Det var i øvrigt i den periode, hvor politikerne misbrugte Pisa-undersøgelserne i deres kappestrid om at fortælle, hvor dårlig skolen var. Jeg bliverfaktisk ikke så sjældent bedt om selv at være dommer i den slags konkurrencer.

Ved indvielse af centret i Sorø anbefalede dekan Nils O. Andersen, at centeret også bliver brugt til at udvikle naturfagsundervisningen til gavn for hele uddannelsessystemet. Den anbefaling vil jeg gerne tilslutte mig, for det er afgørende, at vi også fokuserer på mulighederne for at lave god undervisning i skolens dagligdag. Der er helt naturligt en tendens til, at der politisk i højere grad fokuseres på det mere monumentale og i mindre grad påvirkeligheden i dagligdagen. Den grøft vil jeg bestræbe mig på ikke at falde i.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF